لینک های دسترسی

Breaking News

ابهام در مورد کاهش نیرو های امریکایی در افغانستان


دن فیلدمن، جیمز دابنز و مارک گروسمن بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ به حیث نمایندگان ویژه ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان ایفای وظیفه کردند و اکنون از چهره های پر نفوذ در حلقات سیاست خارجی واشنگتن شمرده می شوند.

این سه مقام ارشد پیشین امریکا همراه با ده دیپلومات و قوماندان نظامی دیگر آن کشور که در افغانستان خدمت کرده بودند، در ماه جاری میلادی با ارسال یک نامه سرگشاده از رئیس جمهور بارک اوباما خواستند تا طرح کاهش نیرو های امریکایی در افغانستان را لغو کند.

در حال حاضر امریکا ۹۸۰۰ سرباز در افغانستان دارد که در سال ۲۰۱۷ شمار این سربازان به ۵۵۰۰ کاهش خواهد یافت.

دن فیلدمن می گوید که ادامه حضور ۹۸۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان تا پایان دوره ریاست جمهوری بارک اوباما، ادامه تعهد واشنگتن را به مردم و حکومت افغانستان و همچنین شرکای بین المللی آن کشور نشان خواهد داد. آقای فیلدمن افزود که جانشین بارک اوباما در ماه جنوری ۲۰۱۷ باید هر چه زودتر در مورد شمار سربازان امریکایی در افغانستان تصمیم بگیرد.

قصر سفید تا کنون هیچ اشاره مبنی بر تغییر طرح کاهش نظامیان امریکایی در افغانستان نکرده است اما گفته است که رئیس جمهور اوباما ممکن پیشنهاد مقام های نظامی و مشاورین خود را در این مورد در نظر بگیرد.

میشیل سیسان، معاون سفیر امریکا در ملل متحد در هفته گذشته ضمن اعلام ادامه حمایت مالی کشورش از نیرو های افغان گفت که طرح خروج سربازان امریکایی در افغانستان تغییر نکرده است.​

"ایالات متحده برای کمک به افغانستان و ماموریت حمایت قاطع متعهد می باشد. ما ۹۸۰۰ سرباز خود را در افغانستان تا قسمت زیاد سال جاری حفظ خواهیم کرد و پس از آن شمار آنان به ۵۵۰۰ تن خواهد رسید."

ریچارد اولسن، نماینده ویژه کنونی امریکا برای افغانستان و پاکستان نیز تقریباً با کلمات مشابه این موقف امریکا را تکرار کرد.

اما دن فیلدمن که اکنون در یک شرکت حقوقی در واشنگتن شریک است، می گوید که آقای اوباما باید همین حالا واضحاً بگوید که طرح کاهش سربازان امریکایی در افغانستان کنار گذاشته شده است تا نظامیان امریکایی بتوانند نیرو های افغان را در جنگ علیه طالبان بیشتر تقویت کنند.

در همین حال مارک گروسمن، معین پیشین وزارت خارجه امریکا می گوید که افغان ها کاهش تعداد سربازان امریکایی در افغانستان را به حیث نشانه کاهش حمایت واشنگتن از کابل تلقی خواهند کرد و این کار "علامت نادرست" را به پاکستان و منطقه می فرستد.

مقام های ارشد پیشین امریکایی حضور سربازان آن کشور در افغانستان را برای حمایت نیرو های افغان ضروری خوانده اند.
مقام های ارشد پیشین امریکایی حضور سربازان آن کشور در افغانستان را برای حمایت نیرو های افغان ضروری خوانده اند.

آقای گروسمن که اکنون معاون یک شرکت مشورتی و یک گروه لابی در واشنگتن است افزود که حفظ شمار کنونی نیرو های امریکایی در افغانستان "بهترین گزینه" می باشد.

جیمز دابنز، دیپلومات پیشین امریکایی که در تشکیل حکومت پس از طالبان در افغانستان نقش کلیدی داشت می گوید که شمار کنونی نیرو های امریکایی "حد اقل تعداد لازم برای ادامه حمایت از نیرو های افغان و مهار کردن طالبان است."

رئیس جمهور اوباما در سال های اخیر مشوره جنرالان ارشد امریکا در افغانستان را تا اندازه زیاد در نظر گرفته است. قرار بود شمار سربازان امریکایی در اکتوبر ۲۰۱۵ کاهش یابد اما اوباما به اساس پیشنهاد جنرال جان کمبل، قوماندان پیشین نیرو های امریکایی در افغانستان این طرح را تغییر داد و ادامه حضور ۹۸۰۰ سرباز امریکایی را تا اواخر سال ۲۰۱۶ تصویب کرد.

در همین حال جنرال جان نیکلسن، قوماندان کنونی نیرو های امریکایی در افغانستان گزارش بررسی وضعیت امنیتی در آن کشور را به قصر سفید فرستاده است. تا هنوز جزییات زیاد این بررسی فاش نشده است اما کارشناسان می گویند که ممکن جنرال نیکلسن خواستار عدم کاهش سربازان امریکایی در افغانستان شده باشد.

XS
SM
MD
LG