لینک های دسترسی

Breaking News

مجددی: جرگه مشورتی تا ختم ماه عقرب دایر میشود


مسووولین کمیسیون آماده گی برای برگزاری لویی جرگه مشورتی میگویند تا یک ماه دیگر یعنی اواخر ماه عقرب این جرگه را دایر میکنند.مسوولین کمیسیون آماده گی برای تدویر لویه جرگه مشورتی این موضوع را امروز شنبه در نخستین نشست این کمیسیون اعلام کردند.لویی جرگه مشورتی به هدف اتخاذ تصمیم نهایی در مورد امضای پیمان امنیتی با امریکا دایر می شود.

رئیس دارالانشاء کمیسیون آماده گی برای تدویر لویه جرگه مشورتی میگوید برای حدود سه هزار نفر شرکت کننده احتمالی این لویی جرگه آماده گی دارند. صادق مدبر، رئیس دارلانشای کمیسیون آماده گی برای تدویر لویه جرگه مشورتی گفت علما، متنفذین قومی، اعضای شورای ملی، شوراهای ولایتی، اعضای نهاد های جامعه مدنی، تعداد مشخصی از زنان در این لویه جرگه شرکت خواهند داشت.

مسوولین کمیسیون آماده گی برای برگزاری لویه جرگه مشورتی گفتند در صورتیکه که طالبان و یا حزب اسلامی بخواهند نماینده های آنان نیز میتوانند در لویه جرگه شرکت کنند.
در نخستین نشست کمیسیون برگزاری لویه جرگه دو معاون، سخنگو و برخی اعضای دیگر این کمیسیون نیز معرفی شدند.

نعمت الله شهرانی به عنوان معاون اول و سید حامد گیلانی به عنوان معاون دوم کمیسیون آماده گی برای برگزرای لویه جرگه مشورتی تعین شدند و همچنان عبدالخالق حسینی پشهء به عنوان سخنگوی لویه جرگه مشورتی تعین گردیده است.مسوولین میگویند امروز طرز العمل داخلی این کمیسیون نیز نهایی شده است. با این حال صبغت الله مجددی رئیس کمیسیون آماده گی برای تدویر لویه جرگه مشورتی میگوید نیازی به برگزاری این لویه جرگه نبود و او این موضوع را با رئیس جمهور مطرح کرد است.

اقای مجددی گفت قراداد امنیتی جزء از سند استراتیژیک میان امریکا و افغانستان است که سال گذشته میلادی پس از تایدی لویه جرگه میان کابل و واشنگتن امضا شد. اقای مجددی گفت ریاست این کمیسیون را زیر فشار و تقاضا های زیاد قبول کرده است.در همین حال نگرانی های وجود دارد مبنی بر این که امکان دارد رئیس جمهور از جرگه مشورتی به سود نمامزد مشخصی در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کند و یا از این جرگه برای به تعویق انداختن انتخابات استفاده کند.

کمیته تدویر لویی جرگه از امادگی برای خبر داد
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:11 0:00


اما مسوولین کمیسیون برگزاری لویه جرگه این مسایل را رد میکنند و میگویند لویه جرگه تنها به منظور گرفتن مشوره مردم به هدف نهایی ساختن قراداد امنیتی با امریکا دایر می شود و یگانه اجندای مورد بحث لویه جرگه نیز همین موضوع خواهد بود.
لویه جرگه مشورتی به اساس فرمان حامد کرزی دایر می شود و مسوولین کمیسیون آماده گی برای برگزاری لویه جرگه میگویند این لویه جرگه با مصرف بودیجه حکومت از کود شخص رئیس جمهور افغانستان دایر می شود.
XS
SM
MD
LG