لینک های دسترسی

Breaking News

تعلیق فعالیت های آموزشی و محاربوی فرانسه در افغانستان


تعلیق فعالیت های آموزشی و محاربوی فرانسه در افغانستان
تعلیق فعالیت های آموزشی و محاربوی فرانسه در افغانستان

به دنبال کشته شدن چهار سرباز فرانسوی به دست یک عسکر افغان، فرانسه گفته است که تمام عملیات مشترک و تمرینات آموزشی شان را با نیرو های افغان، به تعلیق در می آورد.

ریس جمهور فرانسه نیکولا سارکوزی در واکنش به این رویداد گفت:

"چهارتن از عساکر ما کشته شده است. میخواهم به قربانی دادن آنان ارج بگذارم. پس از این رویداد من بلافاصله تصمیم گرفتم تا وزیر دفاع و لوی درستیز اردوی این کشور را به افغانستان بفرستم . در حال حاضر تمام عملیات آموزشی و محاربوی عساکر فرانسوی در افغانستان به حالت تعلیق در آورده شده است."

به دنبال این حمله، نیکولا سرکوزی رئیس جمهور فرانسه روز جمعه گفت، اگر کدام تضمین معتبری در قسمت مصئونیت عساکر داده نشود، خروج قبل از وقت نیرو های فرانسوی از افغانستان را مورد غور قرار میدهد.

مقامات امنیتی افغان میگویند، در جریان این حمله در ولایت کاپیسا علاوه بر کشته شدن چهار سرباز فرانسوی، شانزده تن دیگر زخمی شدند. ناتو میگوید فرد مهاجم تحت توقیف قرار دارد.

وزیر دفاع فرانسه میگوید، زمانی که بر سربازان آنها حین تمرینات، فیر صورت گرفت، آنان غیرمسلح بودند. در افغانستان فعلاً 3600 سرباز فرانسوی حضور دارند که قرار است همۀ نیرو های محاربوی آن تا سال 2014 آنجا را ترک گویند.

رئیس جمهور کرزی با ارسال پیامی به منشی عمومی ناتو، نسبت به این واقعه اظهار تأسف نموده است. سخنگوی ناتو نیز امروز اعلام داشت که چنین واقعات نادر می باشد و روابط بین عساکر افغان و ناتو در سطح روزانه را توصیف نمود.

این نخستین بار نیست که سربازان ممالک غربی تحت حملۀ عساکر همسنگر افغان شان قرار میگیرند. روزنامۀ نیویارک تایمز به نقل از یک گزارش محرم نیرو های ائتلاف نوشته است که انگیزۀ این حملات، خصومت ریشه دار میان نیرو هایی است که باید متحد همدیگر باشند.

این گزارش می افزاید که سؤ نیت و عدم اعتماد در میان نظامیان و ملکی ها در هردو جانب ریشه دوانیده است.

XS
SM
MD
LG