لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش رهبران جهان در پی حمله بر شهر نیس فرانسه


تصاویر یادبود و ادای احترام به قربانیان شهر نیس - فرانسه
تصاویر یادبود و ادای احترام به قربانیان شهر نیس - فرانسه

رقم تلفات حملۀ شب گذشته در شهر نیس به ۸۴ تن رسیده و از میان ۲۰۲ مجروح، وضعیت ۵۰ تن وخیم خوانده شده است.

پس از حمله مرگبار شب گذشته در شهر نیس فرانسه ، فرانسوهولاند رئیس جمهور آن کشور امروز جمعه از مجروحین آن رویداد که رقم شان به ۲۰۲ نفرمی رسد، دیدن کرد.

آقای هولاند، حوالی یک بعد از نیم شب درخطابه به مردم کشورش بیان داشت که در آن حمله تمام شواهد و علامات دهشت افگنی به چشم می خورد.

آقای هولاند گفت" هیچ راهی به جز مبارزه علیه دهشت افگنی نیست. سراسر فرانسه در معرض تهدید دولت اسلامی قرار دارد وما باید از خود هوشیاری و عزم قوی خود را نشان دهیم ."

یک راننده لاری بزرگ که بر جمعیتی از مردم در شهر نیس فرانسه حمله ور شد، ۸۴ تن را کشت. لوی سارنوال فرانسه که مسوول تحقیق در این مورد آن رویداد مرگبار است ساعاتی قبل در یک کنفرانس خبری گفت "وضعیت ۵۰ مجروح وخیم است و در میان کشته شدگان ۱۰ کودک نیز شامل است."

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در واکنش به حملۀ فرانسه گفت که فرانسه متحد دیرینه و قوی ایالات متحده است.

آقای اوباما ضمن تعهد اینکه امریکا در کنار دوستان فرانسه یی ایستاده است گفت که حمله در فرانسه "تهدیدی به همۀ ماست."

او افزود که دهشت افگنان افراد را با هرگونۀ پیشینۀ که داشته باشند هدف قرار می دهند و ما در برابر دهشت افگنان نرمی اختیار نخواهیم کرد.

اقای اوباما همچنان گفت که شبکه های دهشت افگن در برابر بشریت قرار دارند. لذا ما از مبارزه علیه دهشت منصرف نخواهیم شد. او افزود که "ما گروه دهشت افگن داعش را از بین خواهیم برد."

در همین حال، جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده که برای کسب همکاری روسیه در عملیات ضد دهشت افگنی در سوریه در مسکو به سر میبرد، بعد از حمله مرگبار در شهر نیس گفت که حمله بر فرانسه بیانگر نیاز روز افزون برای از بین بردن دهشت افگنی به ویژه در سوریه است.

هیلری کلنتن کاندید دموکرات و دونالدترمپ، کاندید جمهوریخواه در انتخابات ۲۰۱۶
هیلری کلنتن کاندید دموکرات و دونالدترمپ، کاندید جمهوریخواه در انتخابات ۲۰۱۶

کاندیدان عمدۀ ریاست جمهوری ایالات متحده در برابر حملۀ شب گذشته در فرانسه واکنش نشان داده گفتند که ایالات متحده با دهشت افگنان افراطی اسلامی در جنگ است.

دونلد ترمپ کاندید حزب جمهوریخواه گفت که امریکا نیاز دارد تا علیه دهشت افگنان موقف شدیدی اختیار کند. آقای ترمپ افزود که اگر او رئیس جمهور بود، رسماً جنگ علیه گروه دهشت افگن داعش را اعلام میکرد.

اما هلری کلنتن، کاندید حزب دموکرات گفت که این موضوع واضح است که ایالات متحده با این گروه های دهشت افگن در جنگ است ولی امریکایی ها باید برای جنگیدن و برنده شدن، هوشیارانه قدم گذارند.

در میان کشته شدگان یک پدر و پسر امریکایی نیز شامل بودند که برای سپری کردن ایام رخصتی به فرانسه رفته بودند.

واکنش سایر رهبران جهان

دونالد تسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا به اهمیت زمان بندی این حمله اشاره کرد و از همۀ مردم خواست "در این مقطع نیاز با مردم فرانسه ایستادگی کنند."

آقای تسک گفت" این حادثه غیر قابل باور است که درآن مردم جشن آزادی، ارزش ها و برادری را تجلیل می کردند. ما با خانواده های قربانیان، مردم فرانسه و حکومت آن کشور علیه خشونت و عمل نفرت انگیز هم صدا هستیم."

ولادیمرپوتین، رئیس جمهور روسیه حمله روز پنجشنبه فرانسه را محکوم کرده به مردم فرانسه و خانواده های قربانیان ابراز تسلیت کرد و گفت که دهشت افگنی تنها با اتحاد نیروها شکست داده می شود.

تریسا می، صدراعظم بریتانیا با محکوم کردن این حادثه ،از کشور های جهان خواست تا تلاش های خود را برای محو دهشت افگنی دو برابر سازند.

یک زن در محل رویداد به یادبود از قربانیان شب گذشته گل می گذارد.
یک زن در محل رویداد به یادبود از قربانیان شب گذشته گل می گذارد.

برعلاوه، رهبران کشورهای چین، جاپان، آلمان، کانادا، ترکیه، ایتالیا،ناتو، بلجیم، اسپانیه، ترکیه، یونان، استونیا، جمهوری چک، اسرائیل، فلسطین، هند، پاکستان، افغانستان، آسترالیا، کویت، لبنان، قطر، امارات متحده عرب ، واتیکان و افریقا جنوبی حمله مرگبار شهر نیس را محکوم کرده و بر شدت تلاش ها در ریشه کردن دهشت افگنی تاکید کرده اند.

این سومین حملۀ مرگبار در ۱۸ ماه اخیر در فرانسه است که بیشترین قربانی گرفت. پس از حملۀ سال گذشته در پاریس، حالت اضطرار در فرانسه نافذ است که قرار بود در ختم ماه جاری پایان یابد اما پس از رویداد شب گذشته، برای مدت سه ماه دیگر تمدید شد و قرار است ۱۰ هزار نیروی نظامی دیگر در آن کشور مستقر گردد.

رئیس جمهور فرانسه در خطابه اش به مردم از افزایش نقش فرانسه در مبارزه علیه گروه داعش در سوریه و عراق وعده داد.

مقامات، حمله کننده را مرد ۳۱ ساله فرانسوی تونسی تبار شناسایی کرده اند. تا حال هیچ گروهی مسؤلیت این حمله را برعهده نگرفته اما حامیان گروه دهشت افگن داعش از آن تجلیل کرده اند.

برگردان گزارش اسوشیتدپرس، صدای امریکا و رویترز توسط رویازمانی

XS
SM
MD
LG