لینک های دسترسی

Breaking News

حکومات آزادی انترنت را در سراسر جهان محدود کرده اند


برخی از کشور ها با وضع سانسور های مختلف و پالیسی های نظارتی، برای چهار سال متواتر آزادی انترنت را کاهش داده اند.

نهاد مسما به "خانۀ آزادی" امروز گزارش سالانۀ خود را نشر کرده و می گوید که آزادی انترنت، بازداشت فعالین نسبت به هر وقت دیگری افزایش یافته و حکومات می خواهند معلومات به علاقمندی آنها حذف و نشر شود.

گزارش سال ۲۰۱۴ نهاد خانۀ آزادی حاکی است که از جملۀ ۶۵ کشوری که در آن نظرسنجی صورت گرفته، بیش از نصف آن، پالیسی های شان را پیرامون نظارت و سانسور مطالب "آن لاین" یا انترنتی از ماه می سال ۲۰۱۳ به اینسو تشدید بخشیده اند.

برخی از حکومات همچنان انواع نظارت الکترونیکی و راه های توبیخ آنانی را گسترش بخشیده اند که فعالیت های انترنتی شان برای حکومات غیر قابل پذیرش بوده است.

لورا ریید، عضو نهاد ترتیب کنندۀ گزارش این اقدامات را دلیل کاهش آزادی انترنتی عنوان کرده می گوید "کاهش آزادی انترنت بیشتر در روسیه، ترکیه و اوکراین دیده شده است و مانند یافته های ما در جریان چندین سال، کشور های که بدترین روش را در این راستا داشته اند، یک بار دیگر، ایران، سوریه و چین است."

نزاع دلیل وضع محدودیت

بر اساس یافته های این گزارش، آزادی فعالیت های انترنتی روسیه در جریان پنج سال گذشته رکود داشته است. خانم لورا میگوید پس از آن که ولادیمیر پوتین، در سال ۲۰۱۲ دو باره به ریاست جمهوری برگشت، حکومت آن کشور قوانینی متعددی را برای جلوگیری از نشر مطالب انترنتی روی دست گرفته است.

از این قوانین برای مسدود کردن فوری منابع رسانه های استفاده صورت گرفته که از طریق انترنت در مورد وضعیت جاری اوکراین گزارش می دادند و یاهم از کارکرد کرلمن انتقاد می نمودند.

آزادی فعالیت های انترنتی در اوکراین نیز به دلیل هدف قرار دادن خشونتبار استفاده کنندگان رسانه های اجتماعی و خبرنگاران انترنتی در جریان جریان تظاهرات ضد دولتی در کییف - زمانی که وکتور یونوکویچ در قدرت بود – کاهش یافته است.

براساس گزارش فریدم هاوس، در جریان سال جاری نیز در بخش دستگیری های مرتبط به فعالیت های انترنتی در سراسر جهان افزایش دیده شده است.

خانم لوا می گوید که کاربران انترنت نه تنها برای مطالب نشرشدۀ شان بلکه به دلیل مطالب یافت شده در وسایل الکترونیکی شان نیز محاکمه شده اند.

به گفتۀ او "از جملۀ ۱۱ کشوری که ما مطالعه کردیم، به ویژه در شرق میانه و شمال افریقا، ده کشور آن در جریان سال گذشته استفاده کنندگان انترنت را باز داشته کرده اند."

ایران، سوریه و چین در صدر کشور های قرار دارند که استفاده کنندگان انترنت را سرکوب کرده اند. برخی از کشور های که شدت کنترول بر انترنت را کاهش داده است، شامل میانمار (برما)، تونس، کیوبا و از همه بیشتر هند است.

ایالات به دلیل نظارت غیرقابل توجیه ادارۀ امنیت ملی، برخی اعتمادش را از دست داد اما استفاده کنندگان انترنت هنوز هم در این کشور و اکثر کشور های اروپایی از وسیع ترین آزادی بیان سود میبرند.

XS
SM
MD
LG