لینک های دسترسی

Breaking News

اکثر افغانها نگران آیندۀ کشور شان اند – نظرسنجی


گلوپ: بیشتر افغانها نگران اند که با خروج سربازان خارجی، حضور طالبان در افغانستان گسترده تر خواهد شد
گلوپ: بیشتر افغانها نگران اند که با خروج سربازان خارجی، حضور طالبان در افغانستان گسترده تر خواهد شد

بر اساس یک نظرسنجی جدید، شماری از افغانها نگران اند که پس از خروج سربازان خارجی از افغانستان وضعیت در آن کشور رو به وخامت گذاشته و حضور طالبان در آن کشور بیشتر خواهد شد. علی الرغم این نگرانی، اکثریت افغانها به توانمندی نظامی کشور شان ابراز اطمینان کرده اند.

وخامت وضعیت امنیتی، به ویژه تهدید طالبان یکی از عوامل نگرانی مردم در افغانستان است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد سال ۲۰۱۴، با افزایش حملات شورشیان، مرگبارترین سال برای غیرنظامیان افغان بود.

بر اساس نظرسنجی گلوپ ۴۶ در صد افغانها انتظار می برند که وضعیت در کشور شان رو به وخامت خواهد گذاشت و با خروج شمار بیشتر سربازان خارجی از افغانستان، حضور طالبان در آن کشور گسترده تر خواهد شد.

با افزایش حملات طالبان در سال ۲۰۱۴ نگرانی از رمق گرفتن بیشتر شورشیان طالب در نزد مردم غرب افغانستان بیشتر است. حدود ۶۷ درصد ساکنان غرب افغانستان و نصف باشندگان مناطق مرکزی به شمول کابل باورمند اند که حضور طالبان در کشور شان افزایش خواهد یافت. اما۲۳ درصد افغانها انتظار کاهش حضور طالبان را دارند.

افزایش شورشگری طالبان

یافته های گلوپ نشان می دهد که نگرانی از افزایش شورشگری طالبان در مناطق جنوب و شرق افغانستان کمتر است، اما باشندگان آن ساحات هنوز هم به این باور اندکه با خروج نیرو های خارجی از افغانستان، حضور طالبان گسترده تر خواهد شد.

سطح نگرانی مردم ساحات مختلف افغانستان در مورد افزایش شورشگری طالبان متفاوت است
سطح نگرانی مردم ساحات مختلف افغانستان در مورد افزایش شورشگری طالبان متفاوت است

با وصف این همه نگرانیها، بر اساس یافته های گلوپ ۷۱ در صد افغانها باورمند اند که نیرو هایی امنیتی و دفاعی کشور شان از عهدۀ مسوولیت های امنیتی و دفاعی برخواهند آمد.

گلوپ در نتیجه گیری این نظرسنجی نگاشته است که طالبان به صفت یک تهدید واقعی در نزد اکثر افغانها است و اکثر آنان به این نظر اند که شورشگری آن گروه افزون خواهد شد.

هرچند ایالات متحده در نظر دارد که بیش از ۱۰ هزار سرباز خود را تا پایان سال ۲۰۱۶برای آموزش نیرو های افغان و حمایت از آنان نگهدارد، بیشتر افغانها، بر اساس این نظر سنجی، خواستار بازنگری این جدول زمانی و تمدید حضور سربازان امریکایی در افغانستان اند.

افغانها به شمول رئیس جمهور محمد اشرف غنی به این باور اند که کار های زیادی در کشورشان باقیمانده است و با وصف اعلام رسمی پایان جنگ، منازعه در آن کشور پایان نخواهد یافت.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG