لینک های دسترسی

Breaking News

گرباچف: جنگ سرد جهان را تهدید می کند


میخاییل گرباچف، آخرین رهبر اتحاد شوروی پیشین
میخاییل گرباچف، آخرین رهبر اتحاد شوروی پیشین

میخاییل گورباچف، رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی وقت هشدار داده است که تنش بین قدرت های عمده، جهان را به جنگ سرد جدیدی نزدیکتر کرده است.

آقای گرباچف که ۸۳ سال دارد، روز شنبه در مراسمی در آلمان به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد فروپاشی دیوار برلین، به کشور های غربی به ویژه ایالات متحده تاخت.

گرباچف گفت که پس از فروپاشی اتحاد شوروی و از میان رفتن بلاک کمونیست، ایالات متحده دچار "خود برتربینی" شده است. حالتی که پیامد آن را تا حدودی می توان در ناتوانی قدرت های جهان به جلوگیری یا حل مناقشات در یوگوسلاویا، شرق میانه و اخیراً در اوکراین دید.

رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی وقت گفت "جهان به لبۀ جنگ سرد تازه ای رسیده است. برخی حتا می گویند که این جنگ هم اینک آغاز شده است." او یادآور شد که شکست در استقرار امنیت در اروپا، حضور این قاره را در امور جهانی بی معنا خواهد ساخت.

آقای گرباچف خواهان برقراری اعتماد از طریق گفت و شنود با مسکو شد. او گفت که غرب باید تحریم های سختی را که بر مقامات ارشد روسیه به دلیل پشتیبانی از جدائی خواهان در شرق اوکراین وضع کرده است لغو کند.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، اظهارات گرباچف بازتاب گفته های رولان دوما، وزیر خارجۀ فرانسه در زمان فروپاشی دیوار برلین بود.

دوما گفته بود که"بدون آزادی بین ملت ها، بدون احترام ملت ها به یکدیگر و بدون سیاست شجاعانه و نیرومند خلع سلاح، همه چیز می تواند همین فردا دوباره آغاز شود. حتی آنچه می شناختیم، و آنچه آن را جنگ سرد می نامیدیم."

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا ظاهراً با برخی از نگرانی های گرباچف برای اروپا همصدا است، هرچند مسکو را مسوول تنش های جاری عنوان می کند.

آقای اوباما روز جمعه در بیانیه یی گفت "آنگونه که اقدامات روسیه علیه اوکراین به یاد ما می آورد، ما برای تحقق بخشیدن به نگرش مشترک خود از یک اروپای آزاد و بر خوردار از صلح، باید کارهای بیشتری انجام دهیم".

XS
SM
MD
LG