لینک های دسترسی

Breaking News

گیتس: درگذشته به حساسیتهای جامعه افغانی توجه نشده است


حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان و رابرت گیتس وزیر دفاع افغانستان که طی سفر اعلام ناشدۀ از کابل دیدن نمود.
حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان و رابرت گیتس وزیر دفاع افغانستان که طی سفر اعلام ناشدۀ از کابل دیدن نمود.

آقای رابرت گیتس، وزیردفاع ایالات متحده امریکا به روز شنبه در یک سفر غیر مترقبه وارد کابل گردیده و پس از دیدار با مقامات افغان و امریکایی در نشست خبری مشترک با حامد کرزی ریس جمهور افغانستان اشتراک نمود.

وی پس از شنیدن اظهارات رییس جمهور کرزی که بیشتر بر موضوعات توقف مطلق حملات هوایی بالای خانه های مردم، منع تلاشی منازل، عملیات شب هنگام وبازداشتهای شبانه توسط قوای ناتو تاکید داشت، از تلفات افراد ملکی ابراز تاسف نموده گفت : تلفات افراد ملکی نگرانی همیشگی قوای ایتلاف میباشد وتلاش صورت میگیرد تا تلفات این افراد کاهش یابد.

به قول وزیر دفاع امریکا، بیشترین تلفات به افراد غیر نظامی ازجانب طالبان وارد میشود و آن هم به صورت عمدی و قصدی.

رابرت گیتس، درین کنفرانس خبری پذیرفت که در گذشته ازسوی جامعه بین المللی هم کاستیها واشتباهاتی صورت گرفته که ازآن جمله فقدان هماهنگی، کمبود منابع مالی ومهم تر ازهمه عدم توجه به حساسیتهای جامعه افغانی و نبود توجه واحترام به تمامیت ارضی وحاکمیت ملی بوده است که دیگر تکرار نخواهد شد.

وزیر دفاع امریکا پیرامون موضوع روند انتقال مسوولیت امنیتی صحبت نموده گفت:

پروسۀ انتقال مسوولیت امنیتی ازقوای بین المللی به نیروهای امنیتی افغان در سال روان مطابق برنامه آغازمیشود تا در سال ۲۰۱۴ به پایه تکمیل برسد . اما این مساله با در نظر داشت شرایط زمانی صورت خواهد گرفت.

آقای گیتس، موجودیت پناهگاه های دهشت افگنان را درآنسوی مرز در خاک پاکستان، یک درد سر همیشه گی توصیف نموده گفت: هرچند پاکستانی ها حدود یکصد چهل هزارنیرو درسرحدات دارند مگر توقع ما اینست که آنان درین زمینه کارهای بیشتر انجام دهند و ما درین خصوص با حکومت های افغانستان و پاکستان یکجا کارمیکنیم .

وزیر دفاع ایالات متحده در مورد کشته شدن اسامه بن لادن، تاثیرات آن و همچنان راجع به تغییر پالیسی بعد ازمرگ اسامه ابراز داشت:

"هنوز زود است راجع به اثرات فوری مرگ اسامه به وضاحت چیزی گفت ولی باید بگویم که تاثیرات آن را میتوان تا آخر سال روان مشاهده کرد."

آقای گیتس در ادامه افزود:

تغییر پالیسی هنوز زود و قبل ازوقت است باید ازدقت بیشتری در زمینه کارگرفت.

آقای رابرت گیتس تا کنون در طول چهارم ونیم سال ماموریت خویش، دوازده مرتبه به عنوان وزیر دفاع ایالات متحده به افغانستان سفر نموده و این بار در دوازدهمین سفرش که شاید آخرین سفر وی به حیث وزیر دفاع آنکشور باشد ازجانب حکومت افغانستان مدال وزیر محمد اکبرخان را که یک نشان دولتی است دریافت کرد.

XS
SM
MD
LG