لینک های دسترسی

Breaking News

اظهارات خشمگینامۀ گیتس در مورد افشای اسناد محرم


اظهارات خشمگینامۀ گیتس در مورد افشای اسناد محرم
اظهارات خشمگینامۀ گیتس در مورد افشای اسناد محرم

براک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده بروز پنج شنبه با تیم امنیت ملی خود ملاقات کرد تا مسایل مربوط به افغانستان و پاکستان را مورد بحث قرار دهد. این ملاقات که هفتمین نشست ازین قبیل است، بعد از آن برگزار گردید که حکومت بخاطر تحقیقات پیرامون افشای ده ها هزار سند محرم در مورد جنگ افغانستان، فشار وارد مینماید.

در این جلسۀ قصر سفید، حدود 22 مقام ملکی و نظامی ایالات متحده به شمول هلری کلنتن وزیر خارجه، رابرت گیتس وزیر دفاع، جو بایدن معاون رئیس جمهور و لیون پانیتا رئیس اداره استخبارات مرکزی ایالات متحده یا خود حضور داشته و یا هم از طریق ارتباط ویدیویی اشتراک داشتند.

جنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور اوباما نیز در این جلسه حضور داشت. کسانیکه از دور دست ذریعۀ ارتباطات ویدیویی شرکت داشتند یکی جنرال دیفید پطریئس قوماندان جدید قوای ایالات متحده و ناتو در افغانستان و دیگر سفرای ایالات متحده در افغانستان و پاکستان بودند.

این ملاقات که افغانستان-پاکستان با خلص اف-پاک یاد میشود، در اخیر یک هفتۀ پر از دشواری برگزار میگردد که طی آن رئیس جمهور اوباما و سایرین در حکومت وی، صدمات بالقوۀ افشای ده ها هزار سند مخفی توسط صفحۀ انترنتی ویکی لیکس را بررسی نمودند.

رابرت گیبس سخنگوی قصر سفید به خبرنگاران خاطر نشان گردید که رئیس جمهور و مشاورین وی به مسئلۀ افشای اسناد محرم اجازه ندادند تا بر فضای این ملاقات حکمفرما گردد.

آقای گیبس گفت "قضیۀ ویکی لیکس چنین قضیۀ نبود که وقت زیادی را در ملاقات امروزی به خود تخصیص دهد. فکر میکنم، هر یک از افراد اساسی، به شمول رئیس جمهور روی خطرات امنیت عملیاتی نشر بیش از 90 هزار اسناد سری و مدارک محرم در انترنت ابراز نظر کرده اند، خطراتی که متوجه قوای ما، متوجه کسانی میباشد که در تلاش های مان غرض تامین امنیت بیشتر در افغانستان و پاکستان با ما همکاری مینمایند."

گیبس علاوه نمود اینبار جلسۀ قاعدوی پیرامون مسایل افغانستان –پاکستان، گفتگو های اخیر استراتیژیک خانم کلنتن در اسلام آباد و تلاش های ایالات متحده برای حمایت از اقدامات قوای نظامی پاکستان علیه افراط گرایی خشونت بار در آن کشور را مورد بحث قرار داد.

این نشست همچنان روی برگزاری موفقانۀ کنفرانس کابل و اقدامات جهت بهبود حکومت داری و پیگیری ادغام طالبان با حکومت و مردم افغانستان متمرکز بود.

XS
SM
MD
LG