لینک های دسترسی

Breaking News

دنفورد: افغان ها نسبت به طالبان از ابهامات ۲۰۱۴ نگران اند


فرمانده قوای ائتلاف در افغانستان می گوید که ایالات متحده باید نیرو هایش را در چهار زون آن کشور مستقر سازد، زیرا به گفتۀ او افغان ها نسبت به تهديد طالبان اکنون از ابهامات سال ۲۰۱۴ نگران اند.

جنرال جوزف دنفورد بر حمایت از روند سیاسی و انتخابات در افغانستان اشاره کرد و آنرا بخشی از موفقیت در ماموریت افغانستان عنوان کرد.

اما جنرال دنفورد اظهار داشت که باوجود تلاش ها برای پیروزی روند صلح و دریافت راه حل سیاسی، او سهم گیری طالبان را در روند سیاسی افغانستان تا سال ۲۰۱۴ تصور نمی کند.

فرمانده نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان به سناتوران امریکایی گفت که با تطبیق مراحل دقیق استخدام نیرو های امنیتی افغان، به ویژه پولیس محلی آموزش های کافی را اخذ کرده و طالبان آنها را تهدیدی جدی برای حضور خود می دانند.

حضور نامشخص قوای امریکا پس از ۲۰۱۴

جنرال دنفورد در نخستین استماعیه اش در مقابل مجلس سنای ایالات متحده پس از گماشته شدن به حیث فرمانده قوای ائتلاف اصرار ورزید تا مساعدت های آموزشی و مالی برای قوای امنیتی افغانستان ادامه یابد.

جنرال دنفورد، در هماهنگی با کاخ سفید از ارایۀ تعداد سربازان امریکایی در افغانستان پس از سال 2014 خودداری کرد، اما پافشاری نمود که افغان ها خروج قوای ایالات متحده را از کشور شان به مثابۀ یک آزمون می بینند.

این جنرال امریکایی روی ماموریت های کشفی و استخباراتی در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ تاکید ورزیده، افزود که با کاهش عساکر بین المللی، اهمیت عملیات کشفی و استخباراتی بیشتر محسوس خواهد شد.

جان مکین، سناتور ارشد جمهوری خواه از جنرال دنفورد به خاطر ارایه نکردن رقم دقیق پیشنهادی اش برای حضور قوای امریکایی در افغانستان پس از سال 2014 ابراز مأیوسی و انتقاد شدید کرد.

اما جنرال دنفورد می گوید تا هنوز رقم مشخصی تعیین نشده و این تصمیم گیری به قابلیت نیرو های افغان در جریان تابستان سال روان ارتباط می گیرد.

هرگونه تصمیم با در نظرداشت حقایق جنگ

او میگوید که در ماه نوامبر سال جاری این قابلیت ها بررسی شده، در قدم بعدی انتقال سیاسی و موثریت آن تحت غور قرار گرفته و در قدم سوم باید زمینه های ستراتیژیک و ضعف و یا قوت جنگجویان طالب و همکاری کشور های منطقه مورد بازنگری قرار می گیرد که این همه مسایل در تصمیم گیری روی حضور تعداد عساکر بین المللی در افغانستان بعد از ۲۰۱۴، تاثیر گذار می باشد.

جوزف دنفورد، امضای قرارداد دو جانبه امنیتی بین ایالات متحده و افغانستان را یک نشانه قوی از تعهد دوامدار امریکا در مقابل مردم افغانستان عنوان نموده و ابراز امیدواری کرد که موضوعاتی چون مصئونیت حقوقی برای عساکر امریکایی حل و فصل شده و این قرارداد تا ماه نوامبر و یا قبل از آن شاید به امضا برسد.

دنفورد به این باور است که امضای این قرار داد می تواند شک و تردید های موجود در اذهان مردم افغانستان در مورد تعهدات ایالات متحده را برطرف سازد.

جنرال دنفورد میگوید پناهگاهای طالبان هنوز هم در افغانستان و پاکستان وجود دارد و تعدادی از طالبان چون گروه حقانی از جانب اداره استخبارات پاکستان حمایت می گردد. او می گوید که جنرال کیانی قوماندان نیرو های مسلح پاکستان رئیس سابق آی اس آی بوده و به باور دنفورد هر آنچه را که ادارۀ استخباراتی پاکستان انجام می دهد، جنرال کیانی از آن باخبر می باشد.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG