لینک های دسترسی

Breaking News

فرمانده ناتو در افغانستان: ماموریت دشوار در پیشرو است


مراسم تحویلدهی فرماندهی ناتو در کابل
مراسم تحویلدهی فرماندهی ناتو در کابل

ماموریت جان کمبل به صفت فرمانده نیروهای ائتلاف به رهبری ناتو در افغانستان روز چهارشنبه پایان یافت. در جریان ماموریت ۱۸ ماهۀ آقای کمبل با انتقال مسوولیت تام امنیت به نیروهای افغان، وظایف ناتو در افغانستان از شکل محاربوی به ماموریت آموزشی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان تغییر شکل یافت.

جنرال جان نیکلسن، فرمانده جدید نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، جنگی را به ارث می گیرد که آزمونی برای سربازان افغان و حدود ۱۳ هزار نیروی خارجی در آن کشور می باشد. افزون بر آن شورشیان هنوز هم بر ضد دولت مقابله کرده و در یک سوم قلمرو افغانستان نفوذ یا کنترول دارند.

از زمانیکه جان کمبل در اگست ۲۰۱۴ فرماندهی نیروهای ائتلاف و عملیات ضد دهشت افگنی ایالات متحده را در افغانستان به عهده گرفت، تندروان طالب در چندین ولایت افغانستان پیشروی کردند، گروه دولت اسلامی در آن کشور حضور یافت و تلفات غیرنظامیان و نیروهای امنیتی افغان افزایش یافته است.

آقای کمبل در مراسم تحویلدهی فرماندهی ناتو در افغانستان گفت بدون شک یک و نیم سال گذشته برهۀ دشوار و پرآزمون در ماموریت ما بود. آمیخته شدن تغییرات در محیط به ما یادهانی می کند که آزمونهایی در پیش است، اما با هم می توانیم با آن مقابله کرده و بر آن فایق آییم."

آقای کمبل بار دیگر تصریح کرد که فرماندهان ناتو در افغانستان باید انعطاف پذیری داشته و تصامیم آنان به ویژه در خصوص حضور و شمار قوا، باید بر اساس اوضاع و واقعیت های عینی آن زمان باشد.

تشدید شورشگری طالبان به شمول تصرف مختصر شهر کندز توسط آن گروه، جنرال کمبل را واداشت تا به حفظ شمار بیشتر سربازان امریکایی در افغانستان تاکید کند. رئیس جمهور باراک اوباما با درنظر داشت سفارش کمبل پلان خروج کامل سربازان امریکایی را از افغانستان تعدیل کرد و در عوض تصمیم گرفت که هزاران سرباز امریکایی کم از کم تا پایان سال ۲۰۱۷ در افغانستان باقی بمانند.

جنرال نیکلسن که پیش از این نیز سه و نیم سال در خطیر ترین ساحات افغانستان وظیفه اجرا کرده است، حین تسلیم گیری فرماندهی ناتو در افغانستان گفت "اوضاع دشواری را در پیشرو داریم...ایالات متحدۀ امریکا به پایداری روابط با افغانستان متعهد است، ما با شما استیم."

در مراسم تبدیلی فرماندهی ناتو در افغانستان، شماری از جنرالان ناتو، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ افغانستان، راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان و برخی سفیران و دیپلوماتان کشورهای شامل در ماموریت حمایت قاطع شرکت داشتند.

XS
SM
MD
LG