لینک های دسترسی

Breaking News

ناکامی طالبان در برابر نیرو های امنیتی افغانستان


جنرال جان کمپبل،قوماندان عملیات قاطع نیروهای بین المللی در افغانستان
جنرال جان کمپبل،قوماندان عملیات قاطع نیروهای بین المللی در افغانستان

جنرال جان کمپبل، قوماندان عملیات قاطع نیروهای بین المللی در افغانستان که در انستیوت بروکنکز در واشتنگتن صحبت می کرد گفت که ظرفیت نیروهای افغان اکنون بلند رفته ولی ایالات متحده به حمایت از نیروهای امنیتی افغان ادامه میدهد.

جنرال کمپبل با اشاره به افشای مرگ ملا عمر رهبر گروه طالبان می گوید که اکنون فرصت خوبی برای دولت افغانستان و پاکستان است تا در روند مذاکرات صلح تلاش کنند.

آقای کمپبل گفت که طالبان رهبرشان را یک فرد روحانی تصور می کردند و برای او می جنگیدند و زمانی که دانستند رهبر شان سال های قبل مرده و این خبر از آنان پنهان شده، حالا ممکن به گروه های کوچک منقسم شوند.

جنرال کمپبل گفت که این فرصت خوبی هم برای افغان ها و هم برای پاکستان است که تسهیلات را برای کشاندن طالبان به میز مذاکره فراهم کند. اینکه تا چی حد میتوان بر پاکستان اعتماد کرد، آقای کمپبل گفت که با جنرال راحیل، روابط نزدیک داشته و در تمام تماس هایش با این جنرال پاکستانی روی مذاکرات صلح تاکید کرده است.

این جنرال امریکایی گفت که با رهبری جنرال راحیل شریف لویی درستیز نیرو های مسلح پاکستان و اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان این درک بوجود آمده است که اوضاع نمی تواند مانند سابق جریان داشته باشد، و باید با هم همکاری کنند. کمپبل میگوید این همکاری ها به زمان نیاز دارد اما این رهبران بر آنچه میگویند صادق استند.

ارتقای ظرفیت نیرو های افغان

آقای کمپبل گفت که دولت افغانستان نمی تواند بدون کمک ایالات متحده و جامعه بین المللی در این راستا موفق شود.

آقای کمپبل به بلند رفتن ظرفیت های نیروهای افغان اشاره کرد و گفت که طالبان نمی توانند دولت افغانستان را شکست دهند بناً مجبور اند تا به میز مذاکره برگردند. وی مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان را یگانه راه حل سیاسی خواند.

وی همچنان گفت که طالبان گروه کوچکی اند که کدام قلمرو را تصرف و یا کنترول کرده نمی توانند.

جنرال کمپبل گفت آنها حمایت مردم را از دست داده اند. هر نظر خواهی که انجام شده است از کاهش حمایت مردم از طالبان خبر میدهد. مردم افغانستان دیگر خسته شده اند، آنها عین آرزو های را دارند که دیگر مردم جهان دارند. آنها میخواهند شاغل بوده، سر پناهی برای اطفال خود داشته باشند، و اطفال شان به مکتب برود که این خواهشات شان تحت کنترول طالبان برآورده نمی شود. آنها خواهان برگشت طالبان نیستند و تصور نمی شود طالبان با موجودیت حکومت وحدت ملی قادر به برگشت به قدرت شوند.

پاکستان و گروه حقانی

اما جنرال کمپبل پذیرفت که پاکستان طی سال های گذشته اقدامات لازم را علیه گروه حقانی انجام نداده است.

وی گفت که شبکه حقانی در حال حاضر تهدید جدی برای دولت افغانستان و نیروهای بین المللی است اما جنرال کمپبل گفت که پاکستان نیز از حضور این گروه در آن کشور نگران است و نمی خواهد سد راه پاکستان در راه از بین بردن گروه های تندرو گردد. جنرال کمپبل گفت که او در سفر ده روز قبل خود به پاکستان در مورد همکاری پاکستان برای مبارزه با گروه حقانی، با جنرال راحیل صحبت مفصل داشته است.

قوماندان نیروهای بین المللی با اشاره به ولایات شمالی افغانستان گفت که در این اوخر مناطق شمال با مشکلاتی روبرو است. وی گفت که نیروهای امنیتی افغان در بخش های استخبارات، لوجستیک و ماشین آلات با مشکلاتی مواجه است که جامعه جهانی در این زمینه افغانستان را کمک خواهد کرد.

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG