لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال رازق معتادان را درمان می کند


حدود ۱۰۰ هزار معتاد در کندهار وجود دارد
حدود ۱۰۰ هزار معتاد در کندهار وجود دارد

جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه ولایت کندهار در یک اقدام تازهبه مصرف شخصی خود دو مرکز درمان معتادان را در ولایت کندهار ایجاد کرده است؛ ولایتی که بر اساس آمار مسولان صحی حدود ۱۰۰ هزار معتاد را در خود دارد.

یکی از این مراکز درمانی در ولسوالی دند ولایت کندهار است که در آن برعلاوۀ درمان معتادان، برای آنان آموزش های حرفه یی و مسلکی نیز داده می شود.

محمد اسماعیل معاون آمریت مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه کندهار می گوید که برای جلوگیری از روآوردن دوبارۀ معتادان درمان شده، آنان پس از رخصتی از شفاخانه تعقیب شده و تماس مکرر با کارمندان صحی می داشته باشند.

محمد اسماعیل به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که شماری از معتادان درمان شده به دلیل نبود فرصت های کاری و مشکلات اقتصادی دوباره به اعتیاد رو می آروند که به گفتۀ وی برای جلوگیری از آن به معتادان در جریان درمان شان کسب و حرفه نیز آموختانده می شود.

مسوولین صحت کندهار با ابراز خرسندی از ایجاد این مراکز می گویند که باید خانواده ها و اجتماع نیز به معتادان درمان شده به دیدۀ خوب نگریسته آنان را طرد نکنند.

داکتر موسی یکی از مسوولین صحی کندهار گفت " اگر پدر و مادرو سایر اعضای خانواده که قبلاً به فرد معتاد روی خوش نشان نمی دادند، به آنان مهرورزی کنند، آنوقت می توان گفت که پروسۀ درمانی تکمیل شده و بیماران صحت یاب می شوند".

معتادان نیز از ایجاد این مراکز و سهولت های درمانی راضی استند. یکی می گوید که در جریان تداوی حرفه آموخته و دیگر به نشه رو نمی آورد، دیگری ضمن قدردانی از فراهم آوری این سهولت می گوید که با حرفۀ که آموخته است امرار معاش خواهد کرد.

جنرال عبدالرازق، قوماندان امنیه ولایت کندهار
جنرال عبدالرازق، قوماندان امنیه ولایت کندهار

جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه کندهار در مورد هدفش از این اقدام گفت که از اینکه نمی توانست خانواده های معتادان را یکایک کمک کند، متاثر بود، لذا به جای کمک به آنان تصمیم به درمان معتادان گرفت.

قوماندان امنیۀ کندهار گفت "به صفت یک انسان اگر توان فراهم آوری معیشت به خانوادۀ برادر معتادم را ندارم که در کنار سرک نشسته و گدایی می کند، کم از کم می توانم برای درمان این معتادان اقدام کنم".

عبدالرازق گفت که نخستین مرکز را در سال ۲۰۰۴ در ولسوالی بولدک ایجاد کرد و مرکز درمان معتادان را در ولایت دند، سال گذشته افتتاح کرد. او افزود که در هر سه ماه حدود ۵۰ تا ۶۰ معتاد در هر یک از این مراکز درمان می شود.

نبود اشتغال، مشکلات اقتصادی، امنیتی و اجتماعی و پایین بودن سطح آگاهی از عوامل عمدۀ افزایش اعتیاد در افغانستان عنوان شده است که به گفتۀ آگاهان فراوانی مخدرات در افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کنندۀ تریاک جهان می تواند عامل دیگر افزایش معتادان باشد.

براساس آماری که حکومت افغانستان و ادارۀ مبارزه با جرایم و مخدرات سازمان ملل متحد نشر کردند، سال گذشته بیشترین مقدار خشخاش در ولایت های هلمند و کندهار کاشته شده بود.

XS
SM
MD
LG