لینک های دسترسی

Breaking News

آلمان میزبان یک کنفرانس صلح برای افغانستان


کنفرانس صلح در آلمان به ابتکار «کمیسیون صلح و آزادی برای افغانستان» به تاریخ ۲۱ ماه اپریل برگزار خواهد شد. یکتن از برگزار کنندگان این کنفرانس به رادیو آشنا گفت که در این کنفرانس نماینده گان گروه های طرفدار صلح افغانستان اشتراک می کنند.

عدالواحد احد زاده، رئیس «کمیسیون صلح و آزادی برای افغانستان» گفت هدف این کنفرانس گرد هم آوری نخبگان افغان در سراسر جهان به هدف مذاکره و دریافت راه حل برای بحرانات و بن بست فعلی معضل افغانستان می باشد.

آقای احد زاده می گوید که با مقامات حکومت افغانستان در مورد این کنفرانس صحبت کرده است.
او گفت :"وزارت خارجه ما را می شناسد، در این اواخر روی فعالیت های ما اعتماد پیدا کرده، در مورد حرکت و ترکیب این کمیسیون اطمینان حاصل کردند که مستقل فعالیت می کند. بخش خارجی ما با وزارت خارجه آلمان در ارتباط است. یک تعداد افغان های خود را از افغانستان خواستیم."

عبدالواحد احد زاده می گوید که عده ای از افراد «گروه مقاومت مسلح»، یک نهاد حامی صلح در اروپا، با کمسیون صلح و آزادی برای افغانستان همکاری دارد اما این گروه با شورای عالی صلح آنقدر همنوا نیست.
او گفت: "ما کوشش می کنیم که از شورای عالی صلح، از دولت افغانستان و از همه گروه ها افرادی را داشته باشیم."

احد زاده گفت بورد(هیأت) مشورتی در مورد کمیسیون صلح و آزادی برای افغانستان در مورد اشتراک مقامات در این کنفرانس دوبار دایر شد که پس از دایر شدن دور دوم جلسه مشورتی، این نشست بنام "جلسه بین الافغانی" نام نهاده شد.

اشتراک احزاب مخالف

احد زاده گفت از نمایندگان حزب اسلامی برای نشست در این جلسه دعوت بعمل آمده است اما گفت که دعوت کننده گان تا حال اشتراک خود را تائید نکرده اند.
او گفت: "در این جلسه افراد مربوط حزب اسلامی در اروپا دعوت کردیم، از طالبان و دولت افغانستان نیز اشتراک می کنند."

این درحالیست که محمد داوود عابدی، نماینده حزب اسلامی مقیم امریکا، اشتراک نمایندگان حزب اسلامی را در این جلسه رد کرد.

عابدی گفت: "در این مجلس از احزاب رسمی افغانستان یا مخالفین مسلح افغانستان دعوت بعمل نمی آید بخاطر اینکه هنوز راهبرد صلح واضح نیست. نه تنها اینکه از حزب اسلامی بلکه از هیچ حزب سیاسی دیگر در این جلسه اشتراک نمی کند."

محمد داوود عابدی افزود پس از جلسه 21 ماه اپریل زمانی که برنامه ها و پلان ها توحید شد نمایندگان حزب اسلامی در نشست بعدی اشتراک خواهند کرد.

در همین حال فیض الله جلیلی عضو رهبری شورای صلح ملت افغانستان، یک نهاد حامی صلح در اروپا، می گوید: "هر شخصی که در این جلسه دعوت می گردد منحیث اعضای ارگانی دعوت می گردد که بخاطر صلح در افغانستان کار می کند."

عبدالواحد احد زاده ، رئیس کمیسیون صلح و آزادی برای افغانستان می گوید این کمیسیون تحت عنوان افغان های اروپا برای صلح و آزادی ثبت است، و جلسه مجوزه برای دو تا سه روز دوام خواهد کرد که در شهر فرانکفورت دایر می گردد.

این در حالیست که یک موسسه تحقیقاتی فرانسوی یک نشست بین الافغانی را بین نمایندگان دولت افغانستان، طالبان و جناح های دیگر بتاریخ ۱۹ تا ۲۱ ماه دسمبر ۲۰۱۲
در فرانسه دایر کرد.
  • 16x9 Image

    نجیبه خلیل

    نجیبه خلیل از سال 2004 تا کنون منحیث گوینده و خبرنگار صدای امریکا اجرای وظیفه میکند. خلیل، لیسانس خود را در رشته ژورنالیزم و سپس فوق لیسانس خود را در رشته رادیو و تلویزیون از یونیورستی ویلیم پترسن در ایالت نیوجرسی بدست اورد. وی همچنان یک دیپلوم در رشته کمپیوتر پروگرامنگ را نیز از کالج برگن کمیونتی ایالت نیوجرسی اخذ نموده است.

XS
SM
MD
LG