لینک های دسترسی

Breaking News

دانشمندان آلمانی "آفتاب مصنوعی" را آزمایش کردند


ساختن این آفتاب حدود چهار میلیون دالر هزینه برداشته است
ساختن این آفتاب حدود چهار میلیون دالر هزینه برداشته است

دانشمندان آلمانی روز پنجشنبه سویچ یا دگمۀ آنچه را "بزرگترین آفتاب مصنوعی جهان" خوانده شده، روشن کردند.

امید بر این است که با روشن کردن این وسیلۀ ساخت دست بشر، دسترسی به مواد سوختی که به طبیعت زیانبار نباشد، سهلتر شود.

این وسیلۀ که شکل خانۀ زنبور را دارد با ۱۴۹ نورافگن که "Synlight" نام دارد، در حدود ۳۰ کیلومتری شهر کولن آلمان جابجا شده است.

چراغ های نیمه منحنی زینون که معمولاً در سینماها دیده می‌شود در این آفتاب مصنوعی کار گرفته شده است. در این فصل، آلمان با کمبود روشنی طبیعی آفتاب مواجه است.

دانشمندان مرکز مطالعات فضایی آلمان گفته اند که با این آله می توان ۱۰ هزار مرتبه بیشتر از شعاع آفتاب که بر عین سطح می‌تابد، روشنی و گرما تولید کرد.

ایجاد چنین کورۀ داغ که ممکن تا ۳۰۰۰ درجه سانتی گراد حرارت تولید کند، به باور برنهارد هوفشمیت، رئیس انستیتوت مطالعات شمسی آلمان، زمینۀ خوب برای تولید هایدروجن را مهیا کرده می‌تواند.

اکثر دانشمندان به این باور اند که گاز هایدروجن، مواد سوخت نسل های آینده خواهد بود، زیرا سوختن آن گاز کاربن تولید نمی‌کند و سبب گرم شدن زمین نمی شود.

هایدروجن به تنهایی در طبیعت پیدا نمی شود و باید این گاز را در روند پیچیده تحت تاثیر مقادیر زیاد برق، از انشقاق مالیکول آب – مرکب از دو اتم هایدروجن و یک اتم آکسیجن - استحصال کرد.

دانشمندان آرزومند اند تا مرحلۀ استفاده از برق را در این روند کنار زده و با استفاده از انرژی زیاد آفتاب که به گونۀ نور بر زمین می‌تابد، این کار را انجام دهند.

هوفشمیت گفت که "Synlight" برای این طراحی شده است تا آزمایشات را از لابرتوارهای کوچک به یک سطح بلندتر بکشاند. او افزود زمانیکه دانشمندان با برق ۳۵۰ کیلووات "Synlight" تخنیک‌های تولید هایدروجن را بیاموزند، تا یک دهۀ دیگر قادر خواهند شد تا ظرفیت‌ و توانمندی خود را ده برابر افزایش داده و آن را تا سطح صنعتی برسانند.

آله "Synlight" که ساخت آن حدود چهار میلیون دالر هزینه برداشته است، با انرژی برق فعالیت می‌کند و مصرف برق آن در چهار ساعت برابر با مصرف برق یک سالۀ یک خانوادۀ چهار نفری می باشد. اکنون دانشمندان تلاش دارند تا این آله را طوری بسازند که به جای برق از انرژی طبیعی آفتاب در آن کار گرفته شود.

XS
SM
MD
LG