لینک های دسترسی

Breaking News

جی ۷ بر وضع محدودیت های بیشتر بر روسیه توافق کرد


رئیس جمهور اوباما در ختم نشست جی ٧
رئیس جمهور اوباما در ختم نشست جی ٧

نشست سالانۀ رهبران هفت اقتصاد بزرگ جهان، امروز در هوتل مجلل ِ شلاس اِلماو در آلمان پایان یافت. تمرکز بحث در نشست امسال گروه جی هفت، بر مسایل اوکراین، مبارزه با دهشت افگنان، صلح و ثبات جهانی، رسیدگی به تغییرات اقلیم، مسایل مربوط به انرژی، معضلات بزرگ صحی در جهان، و گفتگو با سران کشور های افریقایی بود.

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده در پایان نشست گروه G-7 و قبل از برگشت به واشنگتن، در یک کنفرانس خبری در آلمان گفت که رئیس جمهور روسیه باید تصمیم گیرد که آیا واقعاً "با دنبال کردن رویای نادرست احیای مجدد شکوه و جلال امپراتوری شوروی سابق" می خواهد که اقتصاد کشورش را متلاشی بسازد و روسیه را بیشتر به انزوا بکشاند؟ رئیس جمهور اوباما این گفتۀ آقای پوتین را تعجب انگیز خواند که او سعی دارد از مردم روسی زبان در شرق اوکراین حفاظت کند.

رئیس جمهور ایالات متحده به خبرنگاران گفت که رهبران هفت اقتصاد بزرگ بر تدابیر فراتری بحث کردند که در صورت دوام سلطه جویی روسیه در داخل اوکراین، ممکن علیه روسیه اتخاذ گردد. به گفتۀ آقای اوباما، این تدابیر هنوز در سطح تخنیکی مورد بحث بوده، و هنوز به سطح سیاسی تحت غور قرار نگرفته است.

گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان متشکل از ایالات متحده، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، کانادا، و جاپان می باشد.

این دومین سالی بود که نشست هفت اقتصاد بزرگ جهان، بدون حضور داشت روسیه برگزار گردید. روسیه که قبلاً در گروه G-8 حضور می یافت، عضویت اش در این نشست ها پس از آن به تعلیق در آمد که مسکو، با وجود انتقاد های مکرر غرب، شبه جزیرۀ کریمیا را از اوکراین به روسیه ملحق ساخت.

در نشست امروز، حیدر العبادی صدراعظم عراق نیز در مورد جنگ کشورش با گروه دولت اسلامی، به رهبران گروه جی هفت معلومات ارایه کرد.

رهبران اشتراک کننده در نشست جی ٧
رهبران اشتراک کننده در نشست جی ٧

گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان در اخیر نشست شان در آلمان، اعلامیه ای را نیز به نشر رسانیدند که در آن نکات مورد توافق در این نشست، به تفصیل ذکر شده است. فشردۀ برخی از نکات برجستۀ آن، قرار ذیل است:

در مورد روسیه و اوکراین:

رهبران گروه G-7 (هفت اقتصاد بزرگ جهان) تعهد خود را برای حمایت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین تازه ساختند و بار دیگر اشغال کریمیا از سوی روسیه را محکوم کردند. این گروه همچنان حمایت خود را از یک راه حل دیپلوماتیک معضلۀ اوکراین بر اساس موافقات ماه سپتمبر سال ٢٠١۴ و فبروری سال ٢٠١٥ منعقدۀ منسک، تصریح نمود و از روسیه خواست که از حمایت جدایی طلبان اوکراین دست بردار شود. رهبران گروه G-7 موافقه کردند که در صورت نیاز، محدودیت های بیشتری را بر روسیه وضع کنند.

در مورد ایران:

گروه G-7 تفاهم سیاسی میان گروه پنج جمع یک و ایران را که روی برخی از نقاط کلیدی یک پلان مشترک و جامع در اوایل ماه اپریل صورت گرفت، تصدیق کرد. رهبران گروه G-7 بر حمایت پایدار از گروه ١+٥ که با ایران در مذاکرات دخیل است، تأکید ورزیدند. تمام دول عضؤ گروه G-7 از ایران خواستند که با ادارۀ بین المللی انرژی هستوی همکاری کامل کند.

در مورد لیبیا:

رهبران گروه G-7 حمایت محکم شان را از تلاش های تحت رهبری ملل متحد برای یک حل سیاسی معضلۀ لیبیا و کمک برای تشکیل یک حکومت وحدت ملی در آن کشور تصریح نمودند. آنان همچنان آن عده رهبران لیبیا را که از طریق مفاهمه به کاستن خشونت ها مبادرت می ورزند، ستودند و آمادگی نشان دادند که با یک دولت جدیدالتشکیل وحدت ملی لیبیا در آینده، حمایت شان را افزایش خواهند داد.

در مورد مبارزه با دهشت افگنی:

گروه G-7 تعهد اش را در دفع کردن تهدیدات دهشت افگنی و نابود ساختن منابع افراطیت، در هر جایی که باشد، تازه ساختند. رهبران این گروه همچنان از حیدر العبادی صدراعظم عراق، قاید السبسی رئیس جمهور تونس، و محمدو بوهاری رئیس جمهور نایجریا که هر سه آنان در نشست امروز حضور داشتند، در بخش مقابله با دهشت افگنان و سایر تهدیدات صلح و ثبات، پشتیبانی قوی نشان دادند.

در مورد صحت:

گروه G-7 از پلان جهانی عمل، که از سوی سازمان صحی جهان راجع به مقاومت در برابر دارو های ضد مکروب طرح شده، قویاً پشتیبانی اعلام داشت و موافقه صورت گرفت که این پلان، در دو راه عملی گردد: یکی از راه نگهداشت مؤثریت دارو های موجود آیندۀ ضدمکروب، و دیگری از راه سهم گرفتن در پژوهش روی انتی بیوتیک های جدید، واکسین ها، بدیل های تداوی، و وسایل تشخیص فوری.

در مورد آموزش زنان:

هفت اقتصاد بزرگ جهان تعهد سپرد که روند آموزشدهی حرفوی زنان در کشور های روبه انکشاف را، تا سال ٢٠٣٠ یک بر سه حصه افزایش بخشند. این پلان بخشی از یک سلسله تدابیر کشور های متمول به هدف مجادله با فقر و امراض در کشور های روبه انکشاف است.

هشدار سرمنشی ملل متحد

بان کیمون سرمنشی ملل متحد که در نشست G-7 در آلمان حضور داشت، به رهبران جهان هشدار داد که اگر آنان به حقوق اساسی مردم احترام نگذارند، تلاش ها در راه مبارزه با دهشت افگنی ممکن پیامد ناگواری داشته باشد.

آقای بان کیمون امروز با بیان این نکته افزود که در مبارزه با افراطگرایان خشن، ممکن تدابیر امنیتی و حتی اقدامات نظامی نیاز افتد. اما او اخطار داد که: "وقتی در تلاش های ضد دهشت افگنی، آنان حاکمیت قانون را از نظر بیافگنند و حقوق اساسی را نقض کنند – که بیشتر اوقات چنین میشود – نه تنها ارزش هایی را که در صدد نگهداشت آنند، زیر پا میکنند، بل این کار میتواند که منتج به تشدید افراطگرایی خشونت آمیز نیز گردد."

سرمنشی ملل متحد گفت که هدف قرار دادن کلی اقلیت ها، باعث تزیید خصومت ها، بنیادگرایی، و افراطگرایی در داخل جوامع میگردد.

XS
SM
MD
LG