لینک های دسترسی

Breaking News

نشر گزارش سنای امریکا و تاخیر محاکمۀ زندانیان گوانتانامو


هم اکنون ۱۳۶ مظنون دهشت افگنی در گوانتانامو نگهداری می شود
هم اکنون ۱۳۶ مظنون دهشت افگنی در گوانتانامو نگهداری می شود

جلسه استماعیۀ محکمۀ مظنونین حملات یازدهم سپمتبر بر ایالات متحده روز دوشنبه در زندان گوانتانامولغو شد. قرار بود در این جلسه استماعیه دخالت اداره تحقیقات فدرال امریکا یا FBI در کار تیم های وکلای مدافع مظنونین به بررسی گرفته شود. تا کنون هیچ دلیلی برای لغو جلسۀ محکمه ارایه نشده است.

کار شناسان می گویند که ممکن نشر گزارش مجلس سنای ایالات متحده در مورد روش های خشن بازجویی توسط اداره استخبارات مرکزی ایالات متحده یا CIAسبب لغو جلسه استماعیه شده باشد.

مایکل کوگلمن، پژوهشگر در مرکز پژوهشی ودرو ویلسن استدلال می کند که ممکن مسایل "فنی و لوژستیکی" و یا هم دست یافتن به "شواهد تازه" دلیل لغو این جلسه باشد.

با اینحال این تحلیلگر امریکایی تاثیر نشر گزارش مجلس سنای ایالات متحده در باره روش های خشن بازجویی CIA را بر لغو این جلسه محکمه منتفی نمی داند. او می گوید که لزوماً ارتباط مستقیم بین این دو جریان وجود ندارد اما نشر گزارش سنا و حساسیت برخاسته از آن شاید حکومت را واداشته باشد که در خصوص محاکمۀ زندانیان گوانتانامو اندکی صبر کند.

در گزارش نشر شده توسط مجلس سنای امریکا آمده است که مظنونین حملات یازدهم سپتمبر به شمول خالد شیخ محمد که در گوانتانامو زندانی می باشند، توسط CIA به شیوه های مختلف شکنجه شده اند.

سیاسی نه فنی

عمر صمد، سفیر پیشین افغانستان در کانادا و فرانسه و پژوهشگر در بنیاد امریکای جدید، لغو جلسه استماعیه محکمه زندانیان گوانتانامو را ناشی از "انگیزه های سیاسی" می داند. زیرا به گفتۀ آقای صمد نشر گزارش سنای امریکا "پرسش های تازه" را در باره برخورد با زندانیان گوانتانامو مطرح کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه نیویارک تایمز ۶۳۴ مظنون دهشت افگنی از زندان گوانتانامو به کشور های مختلف انتقال داده شده است، اما ۱۳۶ مظنون دیگر هنوز هم در آن زندان در حبس به سر می برند که شماری از شهروندان افغان نیز شامل آنان است.

آقای صمد می گوید که با توجه به پایان ماموریت جنگی ایالات متحده در افغانستان پس از ۲۰۱۴ و مفاد توافقنامه امنیتی دو جانبه بین کابل و واشنگتن، انتظار می رود تا تلاش های برای بازگرداندن زندانیان افغان از زندان گوانتانامو صورت گیرد.

آقای کوگلمن با تاکید بر گرمی و بهبود روابط بین کابل و واشنگتن پس از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی در افغانستان ابراز عقیده می کند که ممکن با گرم شدن روابط دو کشور روند تحویلدهی زندانیان افغان در گوانتانامو به مقامات افغان تسریع بخشیده شود.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا وعده سپرده بود که زندان گوانتانامو را مسدود خواهد کرد. اما مخالفت جمهوریخواهان در کانگرس امریکا سبب شد تا رئیس جمهور اوباما تا اکنون این وعده خود را عملی نکند.

XS
SM
MD
LG