لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: صلح آسان نیست اما اجباری است


محمد اشرف غنی: "صلح آسان نیست اما اجباری است، چون این یک هدف ملی ما است."
محمد اشرف غنی: "صلح آسان نیست اما اجباری است، چون این یک هدف ملی ما است."

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان می گوید که میزان همکاری پاکستان بخاطر تامین صلح و ثبات در افغانستان در هفته های آینده روشن می شود.

رئیس جمهور افغانستان که امروز پس از سفر چهار روزه اش از چین در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد همچنان گفت که برای یک سفر کاری در آینده نزدیک به پاکستان سفر می کند.

رئیس جمهور در این مورد افزود: " صلح آسان نیست اما اجباری است، چون این یک هدف ملی ما است، میزان همکاری پاکستان در هفته های آینده معلوم خواهد شد چون یک قسمت اراکین بلند رتبه پاکستان آمدن و خواهند آمد، زمینه سفر کاری من به پاکستان در حال آماده گی است و ما می خواهیم که اقدمات کوتاه مدت، وسط مدت و دراز مدت در داخل یک نقشه کاری منسجم صورت بگیرد"

اقای غنی گفت تلاش های او بر این است که حلقات شامل در سیاست خارجی افغانستان را قناعت دهد که ثبات افغانستان به نفع منطقه و دنیا است.

رئیس جمهور در پاسخ سوالی در مورد این که چین تا چه اندازه می تواند پاکستان را به همکاری در پروسه صلح افغانستان تشویق کند گفت در سفرش به چین در این زمینه تلاش کرده و نظریات اش از سوی رهبران دولت چین مورد تایید قرار گرفته است.

آقای غنی گفت: "چین را راغب تر ساختیم که آینده افغانستان به حیث قلب آسیا برای تمام آسیا مهم است، این به این معنی است که دیدگاه وسیع تر شده، دیدگاه ما، دیدگاه ملی ما و دیدگاه بین المللی ما از طرف دولت چین نه تنها جذب شده بلکه مورد تقدیر قرار گرفته، اقدامات عملی معلومدار وقی مساله سه طرفه باشد تنها به دو جانب قضیه تعلق ندارد."

رئیس جمهور غنی گفت در این مورد صحبت های با رهبران چین، عربستان سعودی و ترکیه داشته است و این کشور ها در این راستا گام های بزرگ خواهند برداشت.

آقای غنی گفت که با دیود کامرون صدر اعظم انگلستان نیز در این مورد صحبت کرده و همچنان به اساس صحبت های تیلفونی که با رهبران امارات متحده عربی و قطر داشته از آنان نیز انتظار همکاری در این راستا را دارد.

رئیس جمهور غنی در نشست خبری امروز همچنان یک بار دیگر تاکید کرد که افغانستان اجازه نمی دهند که از خاک اش مقابل هیچ کشور و یا دولتی استفاده شود و گفت انتظار دارد که همسایه های افغانستان این را درک کنند.

رئیس جمهور غنی همچنان در مورد این صحبت های که طالبان را مخالف سیاسی خطاب کرده و این اظهارات وی انتقاداتی را نیز به همراه داشت چین گفت.

آقای غنی گفت: "هر کسی که با نظام مشکل داشته باشد او مخالفت سیاسی دارد، مخالف سیاسی به مخالف مسلح بدل می شود، باید وضاحت داشته باشیم، دیدگاه اختلافات سیاسی در برداشت وجود دارد، اگر این را قبول نکنیم چرا صلح می خواهیم صلح با کسی نمی کنید که دیدگاه مشترک سیاسی داشته باشد."

رئیس جمهور همچنان در مورد دست آورد هایش از سفر چین معلومات داد و گفت چین تعهد کرده است که برای سال جاری پنچصد ملیون ین چینی و در سه سال بعد ۱،۵ میلیارد ین چینی کمک بلا عوض و مستقیم با افغانستان میکند.

در عین حال آن کشور زمینه تعلیمات تخنیکی برای پنج هزار نفر را فراهم نموده و پنجصد بورس تحصیلی را در اختیار محصلین افغان قرار خواهد داد.

همچنان چین تعهد کرده است که در بخش امنیتی کمک های مشخصی با افغنستان خواهد کرد.

رئیس جمهور غنی می گوید که یکی از نکات بنیادی این است که چین و ایالات متحده امریکا در افغانستان با هم همکاری خواهند کرد.

آقای غنی گفت چین همچنان در ایجاد و عملی کردن یک پلان زیر بنایی ملی با افغانستان همکاری خواهد کرد که قرار است طی شش ماه آینده ایجاد و عملی شود.

رئیس جمهور افغانستان گفت به اساس این پلان طی شش ماه آینده تصمیم می گیرند که چند هزار کیلومتر سرک، خط آهن، چند بند، چقدر برق و چقدر مسکن ایجاد کنند.

رئیس جمهور غنی گفت یکی از اهداف او این است که افغانستان به چهار راه اسیا به معنی امروزی تبدیل شود، یعنی خطوط آهن، شبکه های برق و معاملات بانکی و تجاری در افغنستان انجام شود و افغانستان بتواند نقطه وصل آسیای شرقی، مرکزی و جنوبی و آسیایی غربی باشد.

رئیس جمهور افغانستان اطمنان میدهد که تمام این پروژه ها عملی است و مردم افغانستان نتایج آن را خواهند دید .

کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور غنی بعد از بازگشت از چین
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:52 0:00

XS
SM
MD
LG