لینک های دسترسی

Breaking News

پس از ۴۰ سال از بند سلما آب جاری شد


کار ساخت بند سلما در زمان سردار محمدداوود خان رئیس جمهور اسبق افغانستان در سال ۱۳۵۵ آغاز گردید
کار ساخت بند سلما در زمان سردار محمدداوود خان رئیس جمهور اسبق افغانستان در سال ۱۳۵۵ آغاز گردید

بند سلما موسوم به بند دوستی افغان – هند یکی از بزرگترین پروژه‌های زیربنایی افغانستان است که کار ساخت آن در زمان سردار محمدداوود خان رئیس جمهور اسبق افغانستان در سال ۱۳۵۵ آغاز گردید، اما با سقوط رژیم داوودخان و روی کار آمدن حزب دموکراتیک خلق و هم‌چنان لشکرکشی اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان و جنگ‌های داخلی، کار این پروژه متوقف شد.

کار از سرگیری این پروژه در زمان حکومت حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان آغاز گردید و حالا پس از حدود ۴۰ سال این پروژه به بهره‌برداری سپرده می‌شود.

رهبران دو کشور بند سلما را نمادی از دوستی بین دو کشور عنوان کردند و گفتند این دوستی همچنان ادامه خواهد داشت.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که برای افتتاح این بند به روز جمعه به هرات رفت و امروز در بیانیۀ خود هنگام افتتاح این بند گفت، امروز پس از ۴۰ سال آرزوی دیرینه مردم به سرانجام رسید.

او این بند را فصلی تازه از امید برای مردم در این کشور خواند و اظهار امیدواری کرد که با مدیریت قانونی آب‌ها در کشور می‌توان به سوی استقلال انرژی حرکت کرده و زمینه تحرک اقتصادی را به وجود آورد.

این بند درست زمانی به بهره‌برداری سپرده می‌شود که روابط سیاسی میان کابل – اسلام‌آباد قناعت‌بخش نیست و رئیس جمهور افغانستان در سخنان خود گفت که تروریزم مشکل بزرگ منطقه است و باید دیدگاه مشترک در این باره به میان آید.

رئیس جمهور غنی گفت که هند و افغانستان تاریخ مشترک دارند و آبادی یکی از این دو کشور سبب پیشرفت دیگری خواهد شد و با توجه به این دیدگاه مشترک باید در مقابل تروریزم در یک جبهه قرار بگیرند.

او گفت "ما دو کشور برخلاف یک عده که مهم‌ترین هنر شان خراب‌کردن و پیام ویرانی فرستادن است، مسؤولیت دشوار آبادکردن را به دوش گرفته ایم و یقین قاطع داریم که جبهۀ آبادانی بر جبهۀ ویران‌گری پیروز می‌شود."

از سوی دیگر نارندرا مودی صدراعظم هند نیز در این مراسم گفت، این بند تنها برق را تولید نمی‌کند؛ بلکه برای آینده افغانستان خوشبینی و اعتماد را به وجود می‌آورد.

آقای مودی گفت دیگر جنگ نمی‌تواند مانع از رویاهای مردم افغانستان شود و مردم افغان مزرعه‌های خود را دوباره حاصل‌خیز خواهند دید.

به باور صدراعظم هند، این بند در هرات بر اساس دلاوری افغان‌ها و هندی‌ها ساخته شده است و آغاز یک فصل تازه برای توسعه روابط میان افغانستان و هند به شمار می‌رود.

او از حمایت دوامدار کشورش از مردم افغانستان یادآوری کرد و گفت "امکانات هند ممکن است محدود باشد؛ اما تعهد ما حد و مرزی نمی‌شناسد، منابع ما ممکن است نسبتاً کم باشد، اما ارادۀ ما فراتر از محدودیت‌ها است."

صدراعظم هند نیز تأکید کرد که جهان مبارزۀ افغانستان را برای دفاع از مصؤونیت خود و جهان در برابر تروریزم فراموش نخواهد کرد، هر چند کشورش در روابط خود با افغانستان، با محدودیت‌های جغرافیایی و سیاسی روبرو است؛ اما دو کشور مسیر خود را با شفافیت اهداف شان مشخص می‌کنند.

آقای مودی هرچند نام کشور مشخصی را نگرفت؛ ولی از سوءظن برخی این کشورها یادآوری کرد و گفت با توجه به ارادۀ قوی این کشور و اعتماد افغان‌ها مسیر خود را خواهد پیمود.

آقای مودی افزود "در عین حال که دیگران به آیندۀ شما شک دارند، ما مطمئن استیم هر قدر راه دشوار و دراز باشد، هیچ قدرتی نمی‌تواند مانعی سرنوشتی باشد که مردم افغان برای خود انتخاب کرده اند."

هند یکی از کشورهای بزرگ کمک‌کننده برای افغانستان است، در ماه دسامبر سال گذشتۀ میلادی تعمیر جدید پارلمان افغانستان را آقای مودی افتتاح کرد و امروز بزرگترین پروژۀ زیربنایی بند سلما را به بهره‌برداری سپرد.

به اساس ارقام حکومت افغانستان، هند ۲۰۰ پروژۀ بزرگ و کوچک را در افغانستان عملی کرده است و قرار است که سرک زرنج – دلارام را نیز بسازد.

بند سلما که ۲۹۰ میلیون از هزینۀ هند ساخته شده است، در ۱۷۰ کیلومتری شمال شرق هرات و در مسیر دریای هریرود موقعیت دارد که گنجایش ذخیرۀ ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب را داراست.

این بند ۲۰ کیلومتر طول و سه اعشاریه هفت کیلومتر عرض دارد که با بهره‌برداری آن ۴۲ میگاوات برق تولید و بیش از ۷۵ هزار هکتار زمین آبیاری خواهد شد.

آب بند سلما از ۶۴۰ روستا از ولسوالی‌های اوبه، چشت، پشتون زرغون، کرُخ، گذره، انجیل، زنده‌جان و غوریان هرات می‌گذرد و بیش از ۲۵۰ هزار خانه را در این مسیر روشن خواهد ساخت.

XS
SM
MD
LG