لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: قربانی‌های میدان جنگ در سیاست از دست نمی‌رود


درحال نیروهای هوایی افغانستان چهار لوا دارند که دو لوای آن در کابل و دو لوای دیگر در کندهار و شیندند مستقر اند.
درحال نیروهای هوایی افغانستان چهار لوا دارند که دو لوای آن در کابل و دو لوای دیگر در کندهار و شیندند مستقر اند.

قوای هوایی افغانستان پس از سقوط حکومت داکتر نجیب، امروز نخستین مانور خود را در میدان هوایی کابل اجرا کرد.

رئیس جمهور با حمایت از قوای هوایی افغانستان گفت که سال ۹۴ سال بقای افغانستان است و وقتی تاریخ نوشته شود کارنامۀ قوای هوایی، با خط زرین نوشته خواهد شد.

به گفتۀ رئیس جمهور، قوای هوایی افغانستان در هر شرایط و هر مکانی با جرأت خودگذری نشان دادند و سران حکومت متعهد اند که بالای این نیروها سرمایه‌گذاری بیشتر کنند.

آقای غنی تأکید کرد که افغانستان طرفدار جنگ نیست؛ تمام جنرالان افغان به صلح می‌اندیشند؛ زیرا ارزش صلح را می‌دانند؛ چون ارزش صلح، قیمت خون هر سرباز افغان است.

او افزود که افغانستان صلح را در میدان جنگ و سیاست خواهد برد؛ اما دستاوردهای نیروهای امنیتی را در این راه معامله نخواهد کرد.

رئیس جمهور گفت "پیام صلح واضح است، اما صلح باعزت، استوار بر قانون اساسی، صلح حافظ حقوق شهروندان افغان؛ این صلح را در میدان جنگ و سیاست خواهیم برد. به همین خاطر به هموطنان و قوای امنیتی اطمینان می‌دهم که هیچ‌وقت قربانی شما که در میدان جنگ از دست دادید، در میدان سیاست از دست داده نخواهد شد."

او اضافه کرد که دولت تمام اقشار و مردم افغانستان را به آغوش می‌گیرد؛ ولی کسانی که آغوش وسیع ملت را قبول نمی‌کنند، خودشان را به حاشیه می‌برند.

رئیس جمهور قبول کرد که مشکلات وجود دارد؛ اما تعهد سپرد که این مشکلات یکی پی دیگری رفع خواهد شد و افغانستان به صلح خواهد رسید.

وضعیت قوای هوایی

رئیس جمهور غنی گفت که امروز، روز احیای قوای هوایی افغانستان است، در گذشته افغانستان دارای قوای هوایی بزرگ و مجهز بود؛ اما کوتاه نظری و عدم تعهد این قوا را به خاک مبدل ساخت.

او گفت که مقامات قوای هوایی در چندین سال گذشته خواهان احیای دوبارۀ این قوا بوده اند که امروز بخشی از این آرزوی آنان برآورده شد.

رئیس جمهور افزود "پیلوت‌های شجاع ما، افسران متعهد ما امروز پس احیای قوای هوایی افغانستان را شاهد استند، از زمان انتقال امنیتی تا زمان ریاست جمهوری من از کُل شما یک چیز شنیدم، قوای هوایی، قوای هوایی، قوای هوایی، امروز قسط اول قوای هوایی تان برای تان داده میشود و اقساط دیگر پیش روی ما است."

او گفت نسلی که از این خاک دفاع کرده اند، نقش مربی را به عهده می‌گیرند و سرمایه‌گذاری بالای تعلیم و تربیۀ نسل آینده صورت می‌گیرد.

در این حال جنرال عبدالوهاب وردک قوماندان عمومی نیروهای هوایی افغانستان، گفت که این نیروها چهار لوا دارند که دو لوای آن در کابل و دو لوای دیگر در کندهار و ولسوالی شیندند هرات مستقر اند.

به گفتۀ وی، در این لواها آموزش به خوبی جریان دارد و با گذشت هر روز توانایی نیروهای هوایی افزایش می‌یابد.

او گفت " در تمام لواها آموزش پروازهای شبانه تقریباً ختم شده است، خصوصاً لوای ۷۷۰ ما که یک لوای خاص است و در پروازهای شبانه مهارت دارد. لوای قوای هوایی افغانستان در کابل قندهار و شیندند برای پروازهای شبانه آماده اند."

جنرال وردک افزود در حال حاضر قوای هوایی افغانستان، ۱۴ بال طیاره (MD-530)، ۱۴ بال (ME-17)، چهاربال (A-29) دارد.

در کنار این تجهیزات، قوای هوایی افغانستان چند بال طیاره ترانسپورتی کوچک (C-208) و پلاتوس (B-13) که طیاره کشفی است و (C-130) را نیز در اختیار دارد.

در حال حاضر به گفتۀ قوماندان عمومی قوای هوایی افغانستان، ۱۴۰ پیلوت در امریکا، چک و امارات تحت آموزش قرار دارند و برای افزایش مهارت‌های کاری انجنیران و پیلوتان ۸۰ تن به هند فرستاده شده اند.

او افزود "در خود پوهنتون هوایی ۲۰۰ محصل هم اکنون تعلیم و تربیه می‌شوند در بخش پیلوتی و انجنیری، ۱۵۰ تن که دوم بریدمل از پوهنتون هوایی و اکادمی نظامی فارغ شده اند، انگلیسی می‌خوانند و آماده اند که در بخش تعلیم پیلوتی و انجنیریی به این کشورها بفرستیم."

قوماندان عمومی هوایی افغانستان از رئیس جمهور خواست که پنج بال طیاره (ME-25) که اکنون عوارض تخنیکی دارد، در داخل کشور ترمیم شود تا برای سال ۱۳۹۵ که به باور وی سال پرچالشی است، مورد استفاده قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG