لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: طالبان دو گزینه دارند، پیوستن به ملت یا دشمن


شورای ملی افغانستان پس از تعطیلات زمستانی امروز از سوی رئیس جمهور غنی افتتاح شد.
شورای ملی افغانستان پس از تعطیلات زمستانی امروز از سوی رئیس جمهور غنی افتتاح شد.

شورای ملی افغانستان پس از تعطیلات ۴۵ روزۀ زمستانی امروز از سوی رئیس جمهور غنی با حضور رئیس اجرائیه، برخی سفیران مقیم کابل، اعضای کابینه و مهمانان خارجی افتتاح شد.

رئیس جمهور در سخنرانی خود بر هماهنگی بین سه قوۀ دولت، همکاری اعضای شورای ملی با حکومت، اصلاحات در سیستم‌های عدلی و اجرائی، روند گفتگوهای صلح، اصلاحات انتخابات و مبارزه با فساد اشاره کرد.

رئیس جمهور غنی گفت افغانستان نیت صلح را دارد و در این نیت هیچ شکی وجود ندارد، نیتی که رئیس جمهور کرزی داشت، ما هم داریم و منافع ملی افغانستان بر این نیت استوار است.

آقای غنی گفت که در مورد صلح اجماع و ارادۀ قاطع وجود دارد، در لحظات احساساتی جنگ حتا ندای صلح فراموش نشده و ارادۀ افغانستان تغییر نکرده است.

رئیس جمهور افغانستان افزود که عوامل اصلی جنگ در این کشور، عناصری چون القاعده، داعش، گروپ‌های افراطی آسیای میانه و چین، جنگ اعلان نشدۀ افغانستان و پاکستان و طالبان پاکستانی می‌باشند.

او طالبان را یکی از شش عامل جنگ در افغانستان خواند و گفت که طالبان می‌توانند از این شش عنصر راه خود را جدا کند، یا خیر؟

او گفت "به طالبان می‌گویم که امروز با امتحان بزرگ تاریخی روبه‌رو استید و باید این فیصله را کنند که آیا با ملت و کشور خود می‌ایستند، یا در کنار مخالفان ایستاد می‌شوند."

از سوی دیگر رئیس جمهور غنی افزود صلحی که حکومت وحدت ملی در تلاش به دست آوردن آن است، صلح با طالبان و حکمتیار است نه با آن عناصری که هیچ ریشۀ به خاک افغانستان ندارند و برای اهداف افراطی خود می‌جنگند.

به باور او هر تلاشی در راستای صلح که اهدافش معلوم نباشد، صلح را به ناکامی می‌برد و صلح واقعی بدون مشوره به دست نمی‌آید.

رئیس جمهور غنی افزود: "آیا گروپ‌های طالبان افغان و مسلمان اند یا با استفاده از نام اسلام و افغان با کشتن افغان‌ها و خرابی افغانستان منفعت می‌برند."

رئیس جمهور غنی بار دیگر به نماینده‌گان مردم اطمینان داد که قانون اساسی، تعیین سیاست خارجی و استقلال افغانستان با هیچ کسی معامله نخواهد شد.

این اظهارات رئیس جمهور غنی درست پس از آن مطرح می‌گردد که طالبان از حاضرشدن به گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان خودداری کرده اند.

از سوی دیگر آقای غنی به اعضای شورای ملی گفت که سال آیندۀ برنامه‌های بیشتری روی دست است، دامنه مبارزه با فساد را بیشتر از پیش گسترده خواهد شد و حکومت در راستای اصلاحات انتخاباتی ارادۀ قوی دارد.

او از شورای ملی خواست که برای رسیدن به این اهداف، با حکومت همکاری کنند.

نگرانی رئیس ولسی جرگه

در همین حال عبدالرووف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه گفت که کشور در ناگوارترین شرایط خود در ۱۴ سال گذشته خود قرار دارد، چالش‌های امنیتی شدت و وسعت بیشتر یافته است.

او گفت که اقتصاد کشور رو به فلج‌شدن بوده و فقر دامن گسترده است و جوانان به دلیل بی‌سرنوشتی و بیکاری کشور را ترک می‌کنند.

رئیس ولسی‌ جرگه تأکید کرد که سرنوشت انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در پردۀ ابهام قرار دارد، توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی آن طوری که انتظار می‌رفت، عملی نشده است.

XS
SM
MD
LG