لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: از امروز تنها نیروهای افغان حق استعمال قوه را دارند


سر از امروز نیرو های افغان مسوولیت تام امنیتی کشور شان را عهده دار شدند
سر از امروز نیرو های افغان مسوولیت تام امنیتی کشور شان را عهده دار شدند

نخستین روز سال ۲۰۱۵ میلادی مصادف است با انتقال تمام مسوولیت های امنیتی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان. امروز نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان مسوولیت تامین کل امنیت را بعد از ۱۳سال به تنهایی به دوش گرفتند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مراسم ویژۀ تجلیل از تکمیل پروسه انتقال مسوولیت های امنیتی افغانستان در ارگ ریاست جمهوری، ضمن سپاسگذاری از نیرو های امنیتی و دفاعی افغانستان، این روز به سربازان افغان تبریک گفت.

محمد اشرف غنی همچنان از مردم افغانستان، علمای دین و بزرگان قومی خواست که از نیروهای امنیتی افغان حمایت کنند و از طریق مساجد و مدارس پیام های روشن اعتماد به نیروهای امنیتی را بلند کنند و از قربانی های نیروهای امنیتی قدردانی کنند.

رئیس جمهور غنی گفت سر از امروز تمام تصامیم اساسی و عمده در مورد استعمال مشروع قوه از طرف نهاد های مسوول افغانستان اتخاذ می شود.

آقای غنی گفت" معنی انتقال امنیت چی است؟ انحصار و استعمال قوه و هدف ما انحصار مشروع قوه در سراسر خاک ما است، در ۱۳سال گذشته شرایطی بود که بر اساس مشکلات عظیم در منطقه و جهان به وجود آمده بود این صلاحیت مشترک بود، از امروز به بعد این صلاحیت تنها و تنها متوجه خود افغان ها است".

ثبات افغانستان، ثبات جهان

در این مراسم رئیس جمهور افغانستان همچنان گفت که مشکلات افغانستان ریشه منطقه یی و بین المللی دارد. او افزود که برای رفع این چالش ها به اقدامات منطقه یی و بین المللی نیاز است.

رئیس جمهور غنی میگوید خطراتی که وجود دارد تنها افغانستان را نه بلکه کشور های منطقه و جهان را نیز تهدید میکند و از همین روز نیاز به همکاری برای مهار کردن این خطرات وجود دارد.

در عین حال رئیس جمهور افغانستان گفت که در سه سال آینده ۸۰ در صد واردات و صادرات افغانستان می تواند از راه لاجورد از طریق آسیایی مرکزی به اروپا صورت گیرد. او اضافه کرد که افغانستان فرصت های زیاد و انتخاب های متعدد دارد.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز می گفت که ریشۀ جنگ افغانستان در منطقه است
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز می گفت که ریشۀ جنگ افغانستان در منطقه است

آقای غنی در ادامه گفت" اما همسایه های ما باید بدانند، انتخاب ما همه جانبه بوده می تواند، یا همراه ما کار کنند که چهار راه آسیا شویم یا افغانستان بسیار به آسانی می تواند جز آسیایی مرکزی باشد یا جز آسیایی غربی باشد و به آسیایی شرقی ارتباط داشته باشد، یگانه راه ماه آسیایی جنوبی نیست"

اشرف غنی همچنان یک بار دیگر گفت که به هیچ کس اجازه نمی دهد که از خاک افغانستان علیه یکی از همسایه های این کشور استفاده کند. او افزود که افغانستان میدان جنگ نیست و اجازه نمی دهد که جنگ های نیابتی در این کشور راه اندزی شود.

رئیس جمهور افغانستان با تاکید بر اهمیت ثبات در افغانستان گفت که یک افغانستان با ثبات باعث تحکیم ثبات بین المللی و جلوگیری از خطرات بین المللی میشود.

رئیس جمهور غنی همچنان در این مراسم از حمایت مالی و سرمایه گذاری نیروهای بین المللی برای تجهیز و تقویت نیروهای افغان قدر دانی کرد و گفت که این همکاری ها در چهار چوب توافقات انجام شده ادامه خواهد یافت.

نیرو های بین المللی مستقر در افغانستان به تاریخ ۲۸ دسمبر رسماً ماموریت جنگی خود را در افغانستان پایان بخشیده و آغاز مأموریت جدید - حمایت قاطع - را اعلام کردند که بر آموزش، تجهیز و مشاورت سربازان افغان تمرکز دارد.

XS
SM
MD
LG