لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد غنی از پاکستان در وارسا و واکنش اسلام آباد


انتقاد رئیس جمهور غنی از عدم همکاری پاکستان در مبارزه علیه دهشت افگنی در اجلاس سران ناتو، واکنش شدید اسلام آباد را برانگیخت.

آقای غنی روز شنبه در وراسا گفت که کابل بجز از پاکستان، همکاری همه کشور های منطقه را برای ترویج صلح و ثبات در افغانستان با خود دارد.

"با وجود تعهدات واضح در روند صلح چهار جانبه، پاکستان هنوز هم فرق خطرناکی را بین دهشت افگنان خوب و بد در عمل قایل می شود. مشکل کلیدی بین کشور های همسایه ما عدم موجودیت قوانین بازی است که همه روی آن توافق داشته باشد."

کابل ادعا دارد که اردوی پاکستان در عملیات های ضد دهشت افگنی صرف علیه طالبان پاکستانی مخالف اسلام آباد اقدام می کند اما در برابر رهبران طالبان افغان و شبکه حقانی وارد عمل نمی شود.

محمد نفیس ذکریا، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اظهارات رئیس جمهور غنی در وارسا را رد کرد و گفت که کشورش از این اظهارات مایوس شده است.

"وقت آن فرا رسیده تا به جای مقصر دانستن یکدیگر به طور مداوم، همکاری نزدیک بین افغانستان و پاکستان ایجاد شود."

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان همچنین خواستار همکاری افغانستان در "مدیریت مرزی موثر" شد.

ناتو ماموریت حمایت قاطع خود در افغانستان را فراتر از سال ۲۰۱۶ تمدید کرد.
ناتو ماموریت حمایت قاطع خود در افغانستان را فراتر از سال ۲۰۱۶ تمدید کرد.

تاکید مجدد اوباما بر ادامه حمایت از افغانستان

از جانب دیگر بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده می گوید که خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان ممکن سبب سقوط حکومت افغانستان به دست دهشت افگنان شود و در این صورت امریکا برای مبارزه به تهدید های جدید باید دوباره سربازان خود را به افغانستان اعزام کند.

آقای اوباما که پس از پایان اجلاس سران کشور های عضو ناتو در وارسا در یک نشست خبری شرکت کرد گفت که گزینه دیگر به جای خروج کامل سربازان امریکایی این است که امریکا حضور نظامی محدود خود را به خاطر تقویت نیرو های امنیتی افغان حفظ کند و علیه کسانیکه می خواهند به امریکا و متحدین آن کشور حمله کنند، وارد اقدام شود.

رئیس جمهور امریکا از تصمیم کشورش و سایر اعضای ناتو مبنی بر عدم کاهش نیرو های خارجی در افغانستان دفاع کرد و افزود که نظامیان افغان هنوز هم به آموزش و تمویل نیاز دارند.​

"افغان ها همین اکنون می جنگند. توانایی آنان از زمانیکه من به ریاست جمهوری رسیده ام، تا کنون بسیار بلند رفته است. اما آنان هنوز هم به حمایت ضرورت دارند."

این در حالیست که سران ناتو روز شنبه توافق کردند که سالانه ۴،۵ میلیارد دالر را به خاطر حمایت از نیرو های امنیتی افغان تا سال ۲۰۲۰ فراهم کنند.

XS
SM
MD
LG