لینک های دسترسی

Breaking News

تحلیلگران: غنی مطابق میل امریکایی ها سخن گفت


رئیس جمهور غنی پس از ختم سخنرانی اش در کانگرس ایالات متحده امریکا
رئیس جمهور غنی پس از ختم سخنرانی اش در کانگرس ایالات متحده امریکا

اسکات سمیت، تحلیل گر در انستیتوت صلح، در واشنگتن می گوید که سخنان آقای غنی مبتکرانه و کاملاً به مزاق امریکایی ها برابر بود، زیرا او از خود کفایی افغانستان، حقوق زنان، آموزش زنان و آزادی های مدنی در کشورش سخن گفت.

آقای سمیت می افزاید که تا حال روی سه انتقال در افغانستان صحبت میشد: انتقال نظامی، انتقال سیاسی و انتقال اقتصادی.

اما به باور این کارشناس امریکایی رئیس جمهور غنی یک انتقال دیگر را هم به آن اضافه کرد که دیدگاه امریکایی ها نسبت به افغانستان است.

به گفته آقای سمیت، رئیس جمهور افغانستان قادر شد تا "دیدگاه امریکایی را در مورد افغانستان ترسیم کند."

این تحلیلگر امریکایی استدلال می کند که سخنرانی رئیس جمهور غنی در کانگرس ایالات متحده نسبت به سخنرانی حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، کاملا متفاوت بود.

آقای سمیت به رادیوآشنا گفت " آقای غنی تمام برنامه های را که برای افغانستان دارد، یکایک بیان داشت. به همین علت امکان زیاد دارد که روی آینده تصمیم گیری کانگرس امریکا برای مساعدت به افغانستان تاثیر گزار باشد."

آقای سمیت همچنان سخنرانی رئیس جمهور افغانستان را نمایشی از اتحاد حکومت وحدت ملی افغانستان عنوان کرد، نظری که از جانب دیگر تحلیل گران هم تائید شد.

عمر شریفی، تحلیلگر سیاسی افغان که تااندازۀ با آقای سمیت هم نظر است می گوید "آقای غنی تصویر روشنی از قابلیت نیرو های امنیتی افغانستان و برنامه های حکومت آن کشور را برای مبارزه علیه فساد اداری که شرط اصلی کمک های امریکا به افغانستان است، تشریح کرد."

آقای شریفی می گوید که سخنان آقای غنی شامل دو پیام بود یکی اینکه حکومت کابل متزلزل نبوده و باوجود اختلافات جزیی در اصل اختلاف نظری وجود ندارد.

آقای شریفی نکته دوم را توانایی حکومت افغانستان به مثابۀ یک شریک قابل اعتبار ائتلاف بین المللی عنوان کرد.

دیدگاه متفاوت

اما برنت رابین، تحلیلگر امریکایی که چندین سال را در افغانستان سپری کرده، استدلال می کند "مثل هر رهبر دیگر، رئیس جمهور غنی قادر نخواهد بود تا به همه اهداف اش نایل گردد."

آقای برنت، اما به رادیوآشنا این را هم خاطر نشان کرد که آقای غنی تصویر قانع کنندۀ را برای جهان ارایه کرد که روابط میان ایالات متحده و افغانستان دوامدار خواهد بود.

برنامه اقتصادی برای افغانستان، بخش از سخنرانی آقای غنی در کانگرس ایالات متحده بود.

رئیس جمهور افغانستان ادعا کرد که حکومت وحدت ملی دارای برنامه منسجم اقتصادی می باشد و بر اهمیت جغرافیایی افغانستان تاکید ورزید.

رئیس جمهور غنی همچنین گفت که کشورش می تواند در زمینۀ رشد اقتصادی منطقه، نقش مهمی را بازی کند.

از جانبی هم آقای غنی اشاره کرد که افغانستان کشور با اکثریت نفوس جوان است و حکومت وحدت ملی افغانستان برنامه های روشنی را برای این قشر توانای افغان دارد.

حنیف صوفی زاده که با سکالر شیپ فولبرایت در امریکا تحصیل میکند، از این بخش سخنان رئیس جمهور غنی استقبال کرد:

آقای صوفی زاده به رادیوآشنا گفت که برنامه های اقتصادی مستلزم تحرکات مدیریت و رهبری است و به باور وی "چنین مدیریت و رهبری در حکومت وحدت ملی به چشم می خورد."

صرف نظر از اینکه سخنرانی محمد اشرف غنی در کانگرس ایالات متحده چه پیامد های عملی را در قبال خواهد داشت، تحلیلگران امریکایی و افغان به این باور اند که سخنرانی رئیس جمهور غنی به گونۀ طراحی شده بود که قناعت نمایندگان مردم امریکا را به خود جلب کند.

زمان پاسخ خواهد گفت که آیا برنامه های رئیس جمهور غنی به منصۀ اجرا گذاشته خواهد شد یا خیر؟

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG