لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس جمهورغنی:مبارزه در مقابل داعش موفق وموثر است


محمد اشرف غنی از سفر دو روزۀ خود به سویس صبح امروز به وطن برگشت.
محمد اشرف غنی از سفر دو روزۀ خود به سویس صبح امروز به وطن برگشت.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌ای می‌گوید که سفر دو روزۀ رئیس جمهور به سویس پایان یافت و صبح امروز به وطن برگشت.

بر بنیاد خبرنامه، آقای غنی که برای شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد به سویس رفته بود، روی رشد اقتصادی افغانستان و تبدیل این کشور از منطقه‌ای تضاد به محراق همکاری‌های پایدار صحبت کرد.

همچنان رئیس جمهور در نشستی تحت عنوان "چشم‌انداز امنیت جهانی" اشتراک کرد. در این نشست که در آن وزیر دفاع امریکا، سرمنشی سازمان ناتو نیز حضور داشتند، در مورد امنیت جهانی بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

رئیس جمهور غنی در این دیدارها و نشست، در مورد صلح و ثبات، تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و مبارزه مشترک علیه تروریزم تأکید کرده است.

بر بنیاد خبرنامه آقای غنی در دیدار با اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا گفته است که عملیات‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در مقابل داعش در ولایت ننگرهار مؤفق و موثر بوده است.

رئیس جمهور غنی برای مبارزه مؤثر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در برابر تروریزم، بر تجهیز و تقویت قوای هوایی و قول اردوی ۲۰۵ اتل نیز تأکید کرده است.

آقای غنی گفته است: "ما با خطرات جدید مواجه هستیم و تروریزم به عنوان یک پدیدۀ شوم افغانستان، منطقه و جهان را تهدید می‌کند. برای مبارزه با این پدیده به همکاری‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و درازمدت نیاز است."

از سوی دیگر آقای کارتر وزیر دفاع امریکا از ادامۀ تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی کشورش اطمینان داده است.

اما این سفر دو روزۀ رئیس جمهور چه نفعی داشت؟

لطیف نظری استاد روابط بین‌المللی به صدای امریکا گفت که در این سفر فرصت خوبی برای رئیس جمهور افغانستان فراهم شد تا دیدگاه خود را به جهانیان بگوید که این کشور می‌تواند نقطۀ عطف همکاری‌های منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی گردد.

به گفتۀ آقای نظری، اما این مسئله به توجه جدی کشورهای جهان نیز وابسته است که آنان تا چی اندازه به افغانستان در بخش مبارزه با تروریزم و تغییر دیدگاه متضاد کشورهای منطقه به نظر واحد کمک می‌کنند؟

وی گفت: "من فکر می‌کنم که فرصت خوب دیپلماتیک برای افغانستان فراهم شده؛ اما بدون شک اگر این کنش‌های دیپلماتیک به نتیجه مطلوب برسد، به سیاست‌های کشورهای منطقه و فرامنطقه وابسته است که هنوز متأسفانه ما هنوز شاهد نیستیم که منافع یکسانی را کشورهای منطقه و فرامنطقه نسبت به افغانستان دنبال کرده باشند."

اما آقای نظری افزود تا کنون دستگاه دیپلماسی افغانستان از توان آنچنانی برخوردار نیست و به همین دلیل تا کنون نتوانسته است که کشورهای منطقه و جهان را متقاعد سازد که افغانستان با ثبات به نفع همه کشورها است.

آقای نظری پیشنهاد می‌کند که حکومت افغانستان باید دستگاه دیپلماسی خود را با آوردن مهره‌های کارکشته توانمند سازد، تا افغانستان با موضع قوی در نشست‌های جهانی اشتراک کند و از نتایج این آنها سود ببرد.

XS
SM
MD
LG