لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: پاکستان در پی آوردن فشار بر دولت افغانستان است


نمایندۀ خاص بریتانیا برای افغانستان و پاکستان گفته است که اسلام‌آباد تأکید دارد که روند برگشت مهاجرین افغان، تسریع گردد
نمایندۀ خاص بریتانیا برای افغانستان و پاکستان گفته است که اسلام‌آباد تأکید دارد که روند برگشت مهاجرین افغان، تسریع گردد

در حالی که پاکستان اقامت مهاجران افغان را تا پایان ماه مارچ ٢٠١٧ تمدید کرده است؛ اما رئیس جمهور غنی می‌گوید پاکستان از طریق افزایش فشارها بالای مهاجرین افغان، تلاش دارد بر دولت افغانستان نیز فشارها را بیشتر سازد.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پیش از چاشت امروز با اوین جین‌کینس نمایندۀ خاص بریتانیا برای افغانستان و پاکستان روی گفتگوهای صلح، همکاری‌های اقتصادی و برگشت مهاجران افغان از پاکستان گفتگو کرده است.

آقای غنی در این دیدار گفته است که اسلام‌آباد در این اواخر بالای مهاجران افغان فشارها را افزایش داده است و می‌خواهد که از این طریق بالای دولت وی نیز فشار آورد.

ارگ ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای به نقل از آقای غنی نگاشته است "برای مهاجرین عودت‌کننده، ما ترتیبات عاجل را اتخاذ نمودیم و به خاطر جابه‌جایی آنها امکانات تخصیص یافته ‌است".

اما این در حالی است که نواز شریف صدراعظم پاکستان امروز اعلام کرد، آن شمار مهاجرین افغان که راجستر استند، اکنون می‌توانند تا اخیر ماه مارچ سال ٢٠١٧ در آن کشور باقی بمانند.

اما بر اساس تصمیم قبلی آن کشور مهاجرین افغان تا تاریخ ٣١ دسمبر سال ٢٠١٦ وقت داشتند. این اقدام درحالی اتخاذ می‌شود که بر اساس گزارش‌ها، مقامات پاکستانی مهاجرین افغان را پیش از انقضای ضرب‌الاجل ٣١ دسمبر، از آن کشور اخراج کرده اند.

در این اواخر، شماری از خانواده‌های که دوباره به افغانستان آمده اند؛ هرچند که کارت اقامت نیز دارند؛ اما از رویۀ بد پولیس پاکستان شکایت کرده اند.

رئیس جمهور افغانستان در دیدارش با نمایندۀ خاص بریتانیا برای افغانستان و پاکستان تأکید کرده است که مهاجرین افغان از فشارهای اخیر دولت پاکستان خسته شده اند و برای برگشت آنان، به همکاری جهانی نیاز است.

نمایندۀ خاص بریتانیا برای افغانستان و پاکستان گفته است که اسلام‌آباد تأکید دارد که روند برگشت مهاجرین افغان، تسریع گردد.

بر اساس ارقام وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان، حدود یک و نیم میلیون افغان به گونه قانونی و حدود یک میلیون دیگر به گونه غیر قانونی در پاکستان زندگی می‌کنند.

این در حالی است که سازمان ملل متحد با اشاره به برگشت روزافزون مهاجرین و بالارفتن ارقام بیجاشدگان داخلی، از یک بحران بالقوۀ انسانی در افغانستان هشدار داده است.

گفتگوهای صلح

آقای اوین جین‌کینس در دیدارش با رئیس جمهور افغانستان بر ادامۀ تلاش‌های همه جانبه و ادامۀ همکاری کشورهای منطقه و جامعۀ جهانی برای تأمین صلح تعهد کرده است.

او گفته است که از مذاکرات صلح بین‌الافغانی به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند؛ چون ثبات افغانستان، ثبات منطقه و جهان است.

این در حالی است که گفتگوهای صلح متوقف اکنون است و هرگونه تلاش‌ها از خواست دولت افغانستان گرفته تا نشست‌های گروه چهارجانبه (امریکا، چین، افغانستان و پاکستان) هنوز در پلۀ اول قرار دارد.

با هر درخواستی مبنی بر آغاز گفتگوهای صلح از سوی دولت افغانستان، طالبان نه تنها چراغ سبز نشان نداده اند؛ بلکه حملات شان را در برخی نقاط افغانستان شدت بخشیده اند.

با آنکه یک روز پیش راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان گفت که ثبات افغانستان به نفع کشورش است؛ ولی ادعا کرد که برخی افراد به خاطر منافع شخصی خود در برابر تلا‌ش‌های پاکستان مبنی استقرار صلح و ثبات در افغانستان، ممانعت ایجاد می‌کنند.

اما محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بار دیگر تأکید کرده که پاکستان تنها با الفاظ و حرف به مذاکرات صلح تعهدش را بیان کرده است؛ در حالی که افغانستان از آن کشور انتظار اقدامات جدی و عملی را دارد.

رئیس جمهور غنی در دیدارش با نمایندۀ بریتانیا در امور افغانستان و پاکستان به افزایش حملات اخیر اشاره کرده و گفته است، گروه‌های تروریستی دخیل در جنگ افغانستان، کمک‌های منظم نظامی را دریافت می‌کنند.

آقای غنی با آنکه نامی از پاکستان نبرده ولی هرنوع حمایت از شبکه‌ها و گروه‌های تروریستی را بر خلاف ارزش‌های همسایگی خوب و نورم‌های بین‌المللی دانسته و آن را برای مردم و حکومت افغانستان غیرقابل تحمل خوانده است.

رئیس جمهور افغانستان به نمایندۀ بریتانیا در امور افغانستان و پاکستان گفته است که حکومت وی با استفاده راه‌های دیپلماتیک برای استقرار صلح نیز استفاده می‌کند و از آقای اوین جین‌کینس خواسته که پیام وی را در این زمینه به حکومت پاکستان برساند.

XS
SM
MD
LG