لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: کمک‌های جهانی باید محرک اقتصاد افغانستان باشد


به روز دوشنبه محمداشرف غنی، جزئیات برنامه مدیریت مالی عامه را که برای پنج سال ساخته شده است، اعلام کرد.
به روز دوشنبه محمداشرف غنی، جزئیات برنامه مدیریت مالی عامه را که برای پنج سال ساخته شده است، اعلام کرد.

در حالی که برگزاری کنفرانس بروکسل نزدیکتر می‌شود، دولت افغانستان نیز آمادگی‌های خود را برای رفتن با دست پر در این کنفرانس شدت می‌بخشد.

به روز دوشنبه محمداشرف غنی، جزئیات برنامه مدیریت مالی عامه را که برای پنج سال ساخته شده است، اعلام کرد. این برنامه به هدف استفاده از منابع موجود و مصرف درست بودجه به ویژه کمک‌های جامعۀ جهانی ایجاد شده است.

حکومت افغانستان این برنامه را که به شکل سندی تهیه کرده است، به کنفرانس بروکسل خواهد برد و به جامعۀ جهانی پیشکش خواهد کرد.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز هنگام ارائه این سند از سوی وزارت مالیه، گفت، افغان‌ها و حکومت وی برای بهبود وضعیت اقتصادی از جامعۀ جهانی خواست‌هایی دارد. او گفت که مردم افغانستان از جامعۀ جهانی می‌‌خواهد پروژه‌های بزرگ را در این کشور عملی کند؛ زیرا اقتصاد از پروژه‌های کوچک پایدار نمی‌گردد.

رئیس جمهور افغانستان افزود "خواهش دوم ما از جامعۀ جهانی این است که سیستم‌های موازی باید به تدریج؛ اما به صورت اصولی در چهارچوب دولت بیاید".

این در حالی است که سکتورهای بودجوی افغانستان با گذشت حدود هفت ماه از سال مالی، بین 56 تا 10 درصد بودجه انکشافی شان را به مصرف رسانده اند و از سوی دیگر برخی باشندگان ولایات از کارهای را که تیم‌های بازسازی ولایتی انجام داده اند؛ راضی نیستند.

در همین حال آگاهان اقتصادی، عدم ظرفیت در وزارت‌های افغانستان را عامل اصلی بی‌باوری جامعۀ جهانی در مصرف نشدن کمک‌ها می‌خوانند.

همچنان آقای غنی تأکید کرد که پروژه‌ها باید در چارچوب برنامه‌های منظم باشد "صدها کار شد، بند دوستی هند و افغانستان را چرا تمام مردم افغانستان جشن گرفت، از خاطری که می‌فهمند آبهای افغانستان یا راه امید و فلاح و رفاه است یا این که به صورت سیلاب می‌آید و زندگی مردم را در خطر مواجه می‌اندازد".

شفافیت و حسابدهی

در حالی که بر اساس گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل، افغانستان پس از سومالی و کوریای شمالی، سومین کشور فاسد جهان شناخته شده است؛ اما حکومت آقای غنی بر انواع حسابدهی کمک‌های جامعه جهانی تأکید دارد.

رئیس جمهور با اشاره به تکمیل‌شدن برنامه مدیریت مالی عامه گفت، اصلاحات اولیه در حکومت رونما شده است و برای اصلاحات دوامدار از حلقات سیاسی و اقتصادی کمک خواهد گرفت.

او خطاب به جامعه جهانی گفت "هر معیار شفافیت و حسابدهی را که می‌خواهند ما در تطبیق بودجه خود را متعهد می‌دانیم".

همچنان آقای غنی، گفت کمک‌های جامعۀ جهانی باید وسیله‌ای باشد که سبب اقتصاد متحرک و پایدار داخلی افغانستان گردد که بر اساس آن حکومت‌اش به صورت همه جانبه پاسخگو خواهد بود.

رئیس جمهور افغانستان در حالی از شفافیت و پاسخگویی حکومت خود در برابر جامعۀ جهانی سخن می‌زند که اکنون چندین ادارۀ مبارزه با فساد در این کشور فعالیت دارد. از کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری گرفته تا شورای عالی مبارزه با فساد و مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد که به تازگی ایجاد شده است؛ اما به باور کارشناسان امور و شهروندان افغان، این ادارات کار ملموسی انجام نداده است.

XS
SM
MD
LG