لینک های دسترسی

Breaking News

سخنرانی رهبران افغانستان در کانگرس امریکا


رئیس جمهور غنی سومین مقام افغان است که در کانگرس امریکا سخنرانی می کند
رئیس جمهور غنی سومین مقام افغان است که در کانگرس امریکا سخنرانی می کند

قرار است محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بنابر دعوت رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا ساعت ۱۱ پیش از چاشت به وقت واشنگتن (۷:۳۰ شام به وقت افغانستان) در جلسه مشترک کانگرس امریکا سخنرانی کند.

پیشینه سخنرانی رهبران افغانستان در کانگرس ایالات متحده به حدود پنج دهه پیش بر می گردد؛ زمانیکه محمد داود خان، صدراعظم نظام شاهی افغانستان در ۲۵ جون ۱۹۵۸ به حیث نخستین مقام ارشد حکومت افغانستان در کانگرس ایالات متحده سخنرانی کرد.

چهار دهه پس از آن، حامد کرزی در ۱۵ جون ۲۰۰۴ در جلسۀ مشترک کانگرس ایالات متحده سخنرانی کرد. در آن زمان آقای کرزی رئیس ادارۀ انتقالی افغانستان بود.

سخنرانی آقای کرزی با استقبال گرم و بی سابقه نمایندگان مردم امریکا روبرو شد. اما محبوبیت او در میان مقام هایی امریکایی دیر نپایید و رفته رفته اختلاف نظر او با حکومت ایالات متحده، روابط کابل و واشنگتن را کشیده ساخت.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در حال سخنرانی در کانگرس امریکا، ۱۵ جون۲۰۰۴
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در حال سخنرانی در کانگرس امریکا، ۱۵ جون۲۰۰۴

اکنون با گذشت ۱۱ سال از آن رویداد، رئیس جمهور غنی بنا به دعوت رئیس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده به قانونگذاران امریکایی سخنرانی می کند.

رئیس جمهور غنی ظاهراً از یافتن چنین فرصتی خوشنود به نظر می رسد. او در مصاحبۀ ویژه با صدای امریکا گفت "کانگرس امریکا رهبر یا رئیس جمهور هر کشور را دعوت نمی کند و افتخار سخنرانی در برابر همه مردم امریکا و جلسه مشترک (کانگرس) را هر رهبر جهان به دست نمی آورد."

رابرت اگنِل، استاد پوهنتون جورج تاون در واشنگتن با تایید این گفته رئیس جمهور غنی می گوید که کانگرس تنها از کسانی برای سخنرانی دعوت می کند که از نظر امریکا "رهبران مهم و برجسته" جهان شمرده می شوند. او افزود که سخنرانی آقای غنی در کانگرس فرصت بزرگ برای جلب مجدد توجه امریکاییان به افغانستان می باشد.

اهمیت سخنرانی در کانگرس

سالانه شمار زیاد رهبران جهان به ایالات متحده امریکا سفر می کنند، اما شمار بسیار بسیار اندک آنان برای سخنرانی در کانگرس ایالات متحده دعوت می شوند.

داکتر بنجمِن دیوید هاپکن، استاد روابط بین المللی در پوهنتون جورج واشنگتن در پاسخ به این پرسش گفت که کانگرس در بیشتر موارد از آن عده رهبرانی برای سخنرانی دعوت می کند که بر علاوه قوه اجراییه در میان قانونگذاران امریکایی نیز "محبوبیت" داشته باشد.

محمد داود خان، صدراعظم نظام شاهی افغانستان در ۲۵ جون ۱۹۵۸ به حیث نخستین مقام ارشد حکومت افغانستان در کانگرس ایالات متحده سخنرانی کرد
محمد داود خان، صدراعظم نظام شاهی افغانستان در ۲۵ جون ۱۹۵۸ به حیث نخستین مقام ارشد حکومت افغانستان در کانگرس ایالات متحده سخنرانی کرد

آقای هاپکن گفت "سخنرانی رئیس جمهور غنی در کانگرس نه تنها جایگاه ویژه افغانستان در سیاست خارجی حکومت اوباما را نشان می دهد بلکه نمایانگر حمایت گسترده تر امریکاییان از افغانستان نیز می باشد."

شمار دیگر از کارشناسان امریکایی به شمول رابرت اگنِل ضمن تایید این مدعا می گویند که سخنرانی رهبر یک کشور خارجی در کانگرس امریکا، نمایانگر تعهد و دوستی امریکا نه تنها به آن کشور بلکه به آن رهبر تلقی می شود.

هر چند حکومت امریکا به رهبری دیموکرات ها با کانگرس تحت کنترول جمهوریخواهان روی بسیاری مسایل داخلی و خارجی اختلافات شدید دارد، اما ظاهراً به نظر می رسد که دیموکرات ها و جمهوریخواهان در مورد مسایل زیاد مربوط به افغانستان دیدگاه مشابه دارند.

دانا روراباکر، عضو جمهوریخواه کانگرس امریکا می گوید که قانونگذاران امریکایی می خواهند از زبان خود رئیس جمهور غنی در مورد چالش های فرا راه افغانستان آگاه شوند. او گفت که دانستن طرح های رئیس جمهور غنی برای آوردن صلح و ثبات در کشورش، برای امریکایی ها اهمیت حیاتی دارد.

این قانونگذار امریکایی همچنین افزود که اگر رئیس جمهور غنی در سخنرانی به کانگرس ایالات متحده نتواند "اعتماد" قانونگذاران آن کشور را در رابطه به موفقیت طرح هایش کسب کند، ادامه تعهد امریکا نسبت به افغانستان به ویژه پس از خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان "دشوار" خواهد بود.

اما محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در صحبت با صدای امریکا گفت که طی سخنرانی به کانگرس این پیام را خواهد رساند که افغانستان به شکل منسجم در حرکت بوده و متحدانه علیه تهدیدات "مشخص" مقابله می کند و در آن "پیروز" خواهد شد.

XS
SM
MD
LG