لینک های دسترسی

Breaking News

غنی در نشست جهانی ضد فساد شرکت می‌کند


آقای غنی در حاشیۀ این نشست با دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا نیز صحبت می کند.
آقای غنی در حاشیۀ این نشست با دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا نیز صحبت می کند.

در پی برگزاری نشست "مسیر فراروی مبارزه علیه فساد در افغانستان" که هفتۀ گذشته در کابل برگزار شد، این بار رئیس جمهور محمد اشرف غنی در نشست ضد فساد در لندن، اشتراک خواهد کرد.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به صدای امریکا گفت که این نشست در رابطه به مبارزه علیه فساد اداری و فرهنگ رشوت‌خواری است و هفتۀ آینده در لندن برگزار می‌گردد.

به گفتۀ وی، رئیس جمهور افغانستان، در این نشست در مورد مبارزه علیه فساد اداری در افغانستان و اقدامات حکومت وحدت ملی صحبت خواهد کرد.

قرار است که محمداشرف غنی در حاشیۀ این نشست با دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا نیز در مورد روابط دو کشور و وضعیت منطقه گفتگو کند. آقای غنی پیش از عزیمت به لندن، به تاجیکستان نیز سفر کوتاهی خواهد داشت.

از سوی دیگر جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا نیز در نشست لندن شرکت خواهد کرد. انتظار می رود که آقای کری در حاشیۀ این نشست با رئیس جمهور غنی نیز دیدار کند.

پیش از این دومینیک جِرمی سفیر بریتانیا در کابل، در گفتگویی با تلویزیون آشنا فساد را مشکل بزرگ برای افغانستان و جامعۀ جهانی خواند.

قرار است بریتانیا در نشست هفتۀ آینده در لندن، از جامعۀ جهانی بخواهد که مبارزه با فساد را در اولویت قرار دهند.

مبارزه با فساد یکی از اولویت‌های رئیس جمهور افغانستان بود که در سخنرانی مراسم تحلیف با قاطعیت به عملی‌کردن آن تعهد سپرد.

آقای غنی به روز دوشنبه هفتۀ گذشته در نشست «مسیر فراروی مبارزه علیه فساد در افغانستان» که به ریاست اتحادیه اروپا برگزار گردید؛ گفت که فساد شرم ملی کشورش است و باید مهار گردد.

همچنان افغانستان برای مبارزه با فساد اداری، شورای عالی حاکمیت قانون، تأمین عدالت و مبارزه با فساد اداری را ایجاد می‌کند و آقای غنی به اتحادیه اروپا تعهد سپرد که این شورا مانند شورای امنیت ملی در بخش کاری خود از صلاحیت‌های بالا برخوردار خواهد بود.

از سوی دیگر برای ریشه‌کن کردن این پدیده به همکاری نهادهای امنیتی، عدلی و قضایی، مرکز عدلی مبارزه با فساد نیز ایجاد می‌گردد که مسؤولیت هماهنگی تمام اقدامات مبارزه با فساد را به دوش دارد.

فرانز میشل میلیبن سفیر اتحادیه اروپا در کابل می‌گوید که دید واضح از فساد در افغانستان وجود دارد و حکومت این کشور می‌خواهد با همکاری جامعۀ جهانی علیه فساد اداری مبارزه کند.

سیداکرام افضلی رئیس اجرائیوی دیده بان شفافیت افغانستان به صدای امریکا گفت که کارکردهای حکومت وحدت ملی تا اندازه‌ای در بخش مبارزه با فساد مؤثر است؛ اما ارادۀ سیاسی حکومت تعیین‌کننده موفقیت و ناکامی مبارزه با فساد می‌باشد.

فساد اداری در افغانستان یک پدیدۀ شناخته شده است و از رییس جمهور گرفته تا یک شهروند عادی جامعه بر موجودیت آن مهر تأیید می‌گذارند. بر اساس گزارش شفافیت بین‌الملل افغانستان با یازده امتیاز در ردۀ ۱۶۶و در جملۀ پنج کشور مفسد جهان شمرده می‌شود.

XS
SM
MD
LG