لینک های دسترسی

Breaking News

زنان افغان: سهم مان در کابینه بیشتر باشد


آقای غنی به سهم پررنگ زنان تاکید کرده است
آقای غنی به سهم پررنگ زنان تاکید کرده است

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در دیدار با نمایندگان زنان در هرات گفت که چهار کرسی کابینه به زنان تعلق خواهد گرفت، اما شماری از فعالان زن ضمن استقبال از این تصمیم می گویند که با درنظرداشت تلاش ها و توانمندی زنان باید سهم آنان در کابینه بیشتر باشد.

مژگان مصطفوی، سرپرست وزارت زنان می گوید که حضور زنان در سطوح بالایی نشاندهندۀ تغییرات نقش زنان در حکومت وحدت ملی است. اما خانم مصطفوی می گوید که باید کرسی های بیشتری در کابینه برای زنان در نظر گرفته می شد، زیرا به باور وی کارکرد زنان در چند سال گذشته، شفاف، پاک، صادقانه و دلسوزانه بوده است.

سرپرست وزارت زنان ابراز امیدواری کرد تا وزارتخانه هایی که دارای صلاحیت اجرایی و بودجۀ کافی باشد، برای زنان سپرده شود. خانم مصطفوی به گونۀ مثال از وزارت معارف یاد کرد که به گفتۀ وی حدود نصف کارمندان آن را زنان تشکیل می دهند.

جمیله بیاض، آمر حوزۀ اول امنیتی پولیس کابل نیز خواستار دادن کرسی های بیشتر به زنان است. خانم بیاض استدلال می کند که آمریت، مدیریت و رهبریت به زن و یا مرد رابطه نداشته بلکه به گفتۀ وی به توانمندی، آگاهی، دانایی و استعداد کاری بستگی دارد.

حضور زنان در کابینۀ دولت در چند سال گذشته بی پیشینه نیست، اما کم از کم در یک و نیم دهۀ گذشته، این نخستین باری است که چهار زن همزمان در کابینه حضور خواهد داشت.

با آنهم، هنوز روشن نیست که این چهار نامزد وزیر زن در کابینه کیها بوده و در صورت معرفی به ولسی جرگه، آیا رای اعتماد وکلا را به دست خواهند آورد یا خیر؟

فوزیه رووفی، نماینده مردم فاریاب در شورای ملی ضمن استقبال از موجودیت زنان در کابینه می گوید که وکلای زن در ولسی جرگه تصمیم دارند که حتا به نامزد وزیران زن، با نظرداشت استعداد و توانمندی شان رای بدهند.

خانم رووفی می گوید که اگر زنان نه به اساس شایستگی، تحصیلات و تجربه بلکه بر اساس روابط شخصی به ولسی جرگه معرفی شوند، شاید نتوانند رای اعتماد نمایندگان مردم را کسب کنند.

با اینحال، شماری از آگاهان سیاسی به این باور اند که کار در رابطه به بلند بردن توانمندی و ارتقأ ظرفیت زنان نمایشی و سمبولیک است.

محمود صیقل، کارشناس مسایل سیاسی می گوید که با وصف کارکرد ناکافی برای ارتقای ظرفیت زنان در ادارات، شماری از زنان در افغانستان وجود دارد که استعداد و توانمندی کار در سطح وزارت را دارند.

رئیس جمهور غنی در آغازین روز های رویکار آمدن حکومت وحدت ملی گفت که تا شش هفته کابینۀ جدید را معرفی خواهد کرد، اما اکنون با گذشت بیش از سه ماه هنوز هم بنابر اختلافات موجود میان رئیس جمهور و رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، فهرست وزرای کابینه نهایی نشده است.

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG