لینک های دسترسی

Breaking News

غزنی، مرکز ثقافت اسلامی افغانستان؛ کانون ناامنی


مسئولان محلی درغزنی می گویند که درجریان انتقال وجابجایی اداره ولسوالی رشیدان، درساحه تالاب بیگوم این ولسوالی درحدود 25 تا 30 طالب کشته شده اند.

این مسئولان می گویند که اداره ولسوالی رشیدان چند کیلومتر دورتر از مکان اولی به دلایل امنیتی در منطقه تالاب بیگوم همین ولسوالی انتقال داده شده است.

به گفته آنان اداره ولسوالی رشیدان به دلیل که مورد حمله راکتی و هاوان طالبان قرار می گرفت ومردم نیزدچارمشکل بودند به جای امن تر انتقال داده شده است که درجریان انتقال آن حدود 30 طالب مسلح کشته شده اند.

محمد علی احمدی معاون والی غزنی دراین باره گفت: "در دو روز گذشته در جریان جا بجایی اداره ولسوالی رشیدان طالبان بصورت گسترده بر نیروهای مشترک امنیتی افغان حمله کردند که در نتیجه سه منسوب پولیس و اردو کشته و چهار تن دیگر شان زخمی شده اند و در مقابل 25 تا 30 طالب کشته شده اند."

اما طالبان در پیامی گفته است که ولسوالی رشیدان ولایت غزنی را از تصرف دولت بیرون کرده است ادعای که ازسوی معاون والی غزنی به شدت رد می شود.

معاون والی غزنی می گوید که تنها ولسوالی ناوه به دلیل اینکه درمرز با پاکستان قرار دارد از 5 سال به این طرف از تصرف دولت خارج است.

همچنان حاجی اسد الله، آمر امنیت قوماندانی امنیه غزنی می گوید که به شمول بیش از27 طالب که کشته شده اند سه فرمانده آنان نیز کشته شده است.

غزنی از ولایات نا آرام در مرکز کشور است که در بهار امسال ازسوی دولت افغانستان به عنوان مرکزثقافت کشورهای اسلامی اعلام گردید.

مسئولان محلی دراین ولایت بعد ازاعلام شدن غزنی به عنوان مرکز ثقافت اسلامی ابراز امید واری کردند که مخالفان مسلح بعد ازاین دست از مخالفت خواهند کشید.

دوام ناامنی غزنی

درهمین حال، مجله اکونومیست در مقاله ای پنجشنبه درمورد وضعیت امنیتی غزنی نوشته است.

به نقل از اکونومیست شورشیان به نظر میرسد غالبا با معافیت عمل کرده، به کاروان ها را در شاهراه کندهار کابل دو تا سه بار در روز حمله میکنند و حتی انها پوسته تلاش در روز روشن ایجاد می کنند.

به نوشته اکونومیست شورشیان دسترسی غیربازدارنده به پناه گاه ها و تدارکات در پاکستان دارند. پایگاه های ناتو درغزنی به طورمنظم اما اکثراً غیرموثر تحت حمله شورشیان است.

ازسوی هم شکایات نمایندگان مردم درشورای ولایتی مبنی بر کمبود تشکیل نیروهای امنیتی نیز دراین ولایت وجود دارد.

عبدالجامع جامع، معاون شورای ولایتی غزنی دراین مورد به رادیوآشنا گفت:" متأسفانه تشکیل نیروهای امنیتی درغزنی نسبت به سایر ولایات ناامن کشور اندک است."

جامع افزود: "مثلأ در ولایت قندهار بیش از بیست هزار پولیس فعالیت دارد اما درغزنی 2400 پولیس مصروف تأمین امنیت است و تنها یک کندک اردوی ملی در این ولایت وجود دارد که این تعداد نیروهای امنیتی کفایت نمی کند و باید افزایش بیابد."

محمد علی احمدی معاون والی غزنی نیز تأید می کند که تشکیلات نیروهای امنیتی دراین ولایت اندک است.

درچند سال اخیر این ولایت شاهد نا امنی ها، انفجارات وترور مقامات بلند پایه دولتی نیز توسط مخالفان مسلح دولت بوده است.

کشته شدن کاظم الله یار معاون والی غزنی درسال 1389، ترور قاضی صاحب شاه رئیس شورای ولایتی غزنی درسال گذشته، وتازه ترین آن که بیش ازیک ماه می گذرد، کشته شدن دگروال حسین خان آمرامنیت این ولایت است.

اکونومیست نوشته است از وقتی که ناتو عملیات جنگی خویش را اوایل امسال کمتر ساخت، خشونت در غزنی کمتر شده است.

این مجله از قول یک قوماندان امریکایی نقل کرده نوشته است که بسیاری از مردم ما را به حیث اشغالگر می بینند، و اکنون برای طالبان سخت تر شده که بگویند آنها با کافران می جنگند.

آگاهان امور نیز می گویند که هدف طالبان ایجاد نا امنی بیشتر در این ولایت است زیرا موقعیت جغرافیایی حساسی غزنی که در مسیر شاهراه اصلی کابل – قندهار و هرات قرار دارد. مخالفان می خواهند این مسیر ترانزیتی مهم افغانستان، را بیشتر ناامن سازند.
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG