لینک های دسترسی

Breaking News

اظهارات ضد و نقیض درباره کاهش تشکیل پولیس در غزنی


مسوولین امنیتی غزنی از کاهش تشکیل نیروهای امنیتی پولیس در این ولایت اظهار نگرانی می کنند. جنرال امین الله، امرخیل قوماندان امنیه ولایت غزنی می گوید که تنقیص ده ها بست پولیس محلی، این ولایت را با سرنوشت قندز مواجه خواهد ساخت.

آقای امرخیل به حکومت مرکزی هشدار داده می گوید که کاهش بدون مشوره تشکیل پولیس ملی درولایت غزنی سبب افزایش نا امنی شده و امنیت این ولایت را با خطر مواجه خواهد ساخت.

قوماندان امنیه غزنی می گوید "قبلا ما پلان جامع را به وزارت داخله پیشکش کردیم، درخواست تشکیل بیشتر از وزارت داخله کرده بودیم اما نه تنها که این تشکیل افزوده نشد بلکه ۱۵۰ پولیس محلی درولسوالی اندر تنقیص شده است که حتی سقوط این ولسوالی را به دنبال خواهد داشت".

قوماندان امنیه غزنی می گوید که بدون مشوره مسوولین این ولایت وزارت داخله یک کندک نیروهای ریزرف قوماندانی امنیه غزنی را نیز کاهش داده است.

به گفته مسوولین قوماندانی امنیه غزنی، ده ها نفر ازنیروهای پولیس، از سایر بخش های امنیتی نیز اخیرا ازسوی وزارت داخله تنقیص یافته است.

آقای امرخیل هشدار داده می گوید هرگونه کاهش در تشکیل نیروهای امنیتی این ولایت، غزنی را با سرنوشت قندز مواجه خواهد ساخت که درآن صورت مسوولین حکومت مرکزی مسوول خواهند بود.

ازسویی هم اعضای شورای ولایتی غزنی نیز با اظهار نگرانی از افزایش ناامنی ها درغفصل بهار سال آینده و کاهش تشکیل پولیس ازسوی وزارت داخله اظهار نگرانی می کنند.

حمید الله نوروزی، رئیس شورای ولایتی غزنی می گوید دربهار سال آینده با آغاز فصل جنگ، این ولایت با مشکلات جدی امنیتی مواجه خواهد شد".

رئیس شورای ولایتی غزنی می گوید "دراین اواخر ۱۵۰ نفر ازتشکیل پولیس محلی ولسوالی اندر کاهش یافته، ۵۰ نفر دیروز از ولسوالی قره باغ، ۱۵ نفر از ولسوالی و ۲۸ نفر از تولی امنیتی ریزرف تنقیص شده است که درمجموع شامل بیش از ۲۳۳ نفرمی شود".

غزنی از ولایات نا آرام درمرکز افغانستان است که به گفته مسئولین حدود یک ونیم میلیون جمعیت در ۱۸ ولسوالی آن زندگی می کنند. فعالین مدنی غزنی می گویند که طالبان دراکثرولسوالی های نا امن این ولایت حضور گسترده دارند.

ولسوالی ناوه غزنی ازچندین سال بدینسو به عنوان یکی از مراکز مهم آموزشی طالبان درغزنی تحت تصرف این گروه قرار داشته است.

امان الله کامرانی یکی دیگر از اعضای شورای ولایتی غزنی می گوید که تمام اکمالات تجهیزات نظامی طالبان درسطح کشور، از ولسوالی ناوه غزنی صورت می گیرد.

آقای کامرانی می گوید "تمام اکمالات نظامی طالبان ازولسوالی ناوه غزنی صورت می گیرد. روزانه موترهای باربری به طالبان اکمالات نظامی آورده دراین ولسوالی جابجا می شود و از ناوه به تمام افغانستان انتقال داده می شود".

اعضای شورای ولایتی غزنی از مسوولین وزارت داخله افغانستان می خواهند که بزودی تشکیلات نیروهای امنیتی این ولایت را افزایش داده تجهیزات بهتر به نیروهای امنیتی افغان دراین ولایت داده شود.

اما نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان با رد تنقیص تشکیل پولیس محلی درغزنی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "این درست نیست، ما حتی یک سربازمان را نه کاهش دادیم و نه تنقیص کردیم، درمطابقت با همان تشکیل ونیازمندی ولایت غزنی ما درآنجا نیررو داریم حتی اگر نیاز باشد ما افزایش می دهیم اگر نباشد همان نیرو کافی است.

آقای دانش می گوید که نگرانی های که مبنی برکاهش وتنقیص نیروهای امنیتی درغزنی مطرح شده؛ این تصمیم ازسوی وزارت داخله هیچ وجود ندارد.

این درحالی است که حدود یک ماه قبل مسئولین امنیتی غزنی وشماری از اعضای شورای ولایتی آن ولایت از حضور افراد گروه دولت اسلامی یا داعش وسربازگیری این گروه درشماری ازساحات نا امن غزنی خبرداده بودند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG