لینک های دسترسی

Breaking News

والی بلخ دستور عدم همکاری با اداره ضد فساد را داد


آقای نور خواستار برکناری رئیس اداره مبارزه با فساد اداری ولایت بلخ است
آقای نور خواستار برکناری رئیس اداره مبارزه با فساد اداری ولایت بلخ است

عطامحمد نور از کابل خواسته است تا رئیس اداره مبارزه با فساد اداری بلخ را برکنار کند.

رئیس اداره مبارزه با فساد اداری در ولایت بلخ به صدای امریکا گفته است که عطامحمد نور، والی بلخ بر اجراات او تحریم اعمال نموده است.

شمس الله جاوید که مسئولیت برسی پروندهای فساد اداری ۹ ولایت شمالی افغانستان را دارد می گوید، والی بلخ به تمام ادارات محلی دستور داده است تا با اداره مبارزه با فساد اداری همکاری نکنند.

آقای جاوید گفت "این بار اول نیست، از تهدید شروع تا توهین و تحقیر شدیم و حالا بر اجراات اداره مبارزه علیه فساد اداری زون شمال تحریم وضع شده است."

این مقام افغان گفت، دستور عدم همکاری با اداره مبارزه با فساد اداری نه تنها خلاف قانون است بلکه نوعی به چالش گرفتن حاکمیت دولت مرکزی بحساب می رود.

آقای جاوید مکتوبی در اختیار دارد که در آن به دفاتر حکومتی در ولایت بلخ امر شده که از همکاری با اداره مبارزه با فساد اداری "جداً جلوگیری بعمل آید". در پای این مکتوب رسمی، نام و امضای عطامحمد نور دیده می شود.

در بخشی از این مکتوب رئیس دفتر ولایتی اداره مبارزه با فساد اداری به انجام اقدامات نسنجید، سؤاستفاده از صلاحیت وظیفه ای و تلاش به "بدنامی کارمندان دولتی" متهم شده است.

تصمیم اداری ولایت

منیر احمد فرهاد، سخنگوی والی بلخ به صدای امریکا گفت که مکتوب ارسال شده به ادارات دولتی در مورد عدم همکاری با اداره مبارزه با فساد اداری، بر اساس تصمیم جلسه اداری ولایت بلخ صورت گرفته است. جلسات اداری ولایت بلخ به ریاست والی، برگزار می گردد.

مکتوب فرستاده شده به ادارات دولتی در بلخ
مکتوب فرستاده شده به ادارات دولتی در بلخ
"مقام ولایت بلخ نظر به لزوم دیدش نظر به فیصله مجلس و مشوره مجلس محترم اداری ولایت مکاتیبی را به ادارات محترم ذیربط ارسال داشتن تا به خاطر جلوگیری از یک سلسله اختلافات و بعضی مناقشات که در ادارات بین ریاست مبارزه با ارتشا و فساد اداری و ادارات دولتی ما به و جود آمده بود لازم دانست که مکتوب را ارسال کند."

آقای فرهاد همچنان گفت که والی بلخ پیشنهادی را به دفتر مرکزی مبارزه با فساد اداری در کابل فرستاده است تا بزودی مسئول این اداره در بلخ از سمت اش، برکنار گردد. به گفته آقای فرهاد این درخواست والی بلخ "در مرحله اجراء قرار دارد".

این در حالی است که رئیس اداره مبارزه با فساد اداری بلخ می گوید که صلاحیت برکناری او نزد ریاست جمهوری است. آقای جاوید گفت "من از جانب رئیس جمهور درین پست تعیین شده ام و صلاحیت تعلیق و بر طرفی مرا فقط رئیس جمهور دارد."

مقام ها در اداره مبارزه با فساد اداری در کابل، به روز یکشنبه، حاضر نشدند تا در باره احتمال برکناری رئیس این اداره در ولایت بلخ صحبت کنند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان شفافیت بین الملل افغانستان فاسدترین دولت جهان را دارد و بیشتر افراد با نفوذ در سؤاستفاده از صلاحیت های رسمی، اختلاس و فساد اداری دست دارند.

"با درنظر داشت این که شمس الله جاوید رئیس فعلی ساحوی شمال اداره مبارزه با فساد اداری با اعمال و اقداما نسنجیده و غیر مستند موجبات بد نامی کارمندان دولتی خدمتگزار مردم را فراهم آورده از صلاحیت های وظیفوی خویش استفاده ء غیر معقول می کند و ماجرا آفرینی می نماید بدین وسیله به تمامی ادارات مقیم ولایت بلخ هدایت داده میشود که الی معرفی رئیس جدید اداره ساحوی مبارزه با فساد اداری از اجرائ پیرامون مکاتب و مطالبات وی و اشتراک در مجالس، محافل، برنامه ها و سیمینار های که از جانب شخص مذکور سازماندهی می شود اجتناب نماید."
متن مکتوب فرستاده شده به ادارات دولتی در ولایت بلخ
XS
SM
MD
LG