لینک های دسترسی

Breaking News

یونان کمپ مهاجران را می‌بندد


پناهجویان در کمپ ایدومنی در برترین شرایط زنده‌گی می کنند
پناهجویان در کمپ ایدومنی در برترین شرایط زنده‌گی می کنند

یونان در چند روز آینده کمپ مهاجران را در مرز آن کشور با مقدونیه می‌بندد، جاییکه هزاران پناهجو و مهاجر از چند ماه به اینسو در وضعیت بسیار خراب گیر مانده و منتظر باز شدن مرز اند.

کمپ مرزی شهرک ایدومنی در مرز شمالی یونان در ماه فبروری پس از آن ایجاد شد که کشور‌های حوزۀ بالقان دروازه‌های خود را به روی پناهجویانی بستند که رهسپار آلمان و سایر کشورهای شمال اروپا بودند.

اکثر پناهجویان مستقر در کمپ ایدومنی از افغانستان، عراق و سوریه استند. آنان چندین بار هنگام نزدیک شدن به نوار مرزی مقدونیه هدف گلوله های گاز اشک آور مرزبانان مقدونیه قرار گرفتند و همواره پیشنهاد مقام‌های یونانی مبنی بر ترک گفتن این کمپ را نادیده گرفته اند.

پناهجویان چندی پیش با مرزبانان مقدونیه‌یی درگیر شدند
پناهجویان چندی پیش با مرزبانان مقدونیه‌یی درگیر شدند

جیورجوس کیریتسیس، سخنگوی حکومت یونان برای بحران پناهجویان گفته است که پاکسازی و انسداد این کمپ ده روز را در بر خواهد گرفت. او افزود که این کمپ به کلی مسدود خواهد شد زیرا به گفتۀ وی ادامۀ بقای این کمپ به سود قاچاقبران است.

مقام‌های یونانی گفته اند که ابتدا ۲۰۰۰ پناهجویی از ساحه تخلیه خواهد شد که از یک ماه به اینسو خط آهن را در ایدومنی مسدود کرده اند.

حدود ۲۰۰۰ پناهجو خط آهن را در ایدومنی مسدود کرده است
حدود ۲۰۰۰ پناهجو خط آهن را در ایدومنی مسدود کرده است

نشست استانبول، اجندای بشری

رهبران بیش از ۱۲۵ کشور و سازمان جهانی به هدف اساسگذاری پروتوکول‌ها برای نحوۀ رسیده‌گی به بحران‌های آیندۀ پناهجویان، در شهر استانبول ترکیه گرد هم آمده اند.

این نشست که به حمایت ملل متحد امروز برگزار شد و تا روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت، روش‌های مناسب را برای پاسخگویی به بحران‌های متکرر و کاهش آسیب پذیری کشورهای درحال رشد جستجو می کند.

نشست ترکیه برای بررسی وضعیت بشری تا روز چهارشنبه ادامه می یابد
نشست ترکیه برای بررسی وضعیت بشری تا روز چهارشنبه ادامه می یابد

جان الیسون معاون منشی عمومی ملل متحد گفت "ما مشقت‌های عظیم در جهان امروز داریم. ضرورت مبرم است تا ما با کسانیکه از آفات طبیعی و فاجعه‌های ساختۀ دست بشر متاثر می شوند، همدردی نشان دهیم."

در همین حال شماری از سازمان‌ها از جمله داکتران بدون مرز با اشاره به غیرالزامی بودن ماهیت تعهدات، به نتایج این نشست از دید شک نگریسته و باور دارند که تاثیر آن در دنیای واقعی اندک خواهد بود.

نزدیک به سه میلیون مهاجر و پناهجو عمدتاً از سوریه به ترکیه پناه برده اند
نزدیک به سه میلیون مهاجر و پناهجو عمدتاً از سوریه به ترکیه پناه برده اند

سازمان یاد شده با نشر بیانیۀ گفته است "از شرکت کننده‌گان نشست، چه دولت‌ها، ادارات ملل متحد یا سازمان‌های غیردولتی تقاضا خواهد شد که تعهدات جدید و جاه طلبانه را اعلام کنند. اما این نشست با قرار دادن سازمان‌های غیر دولتی و ادارات ملل متحد در کنار حکومت‌ها آنهم در شرایطی که این سازمان‌ها قدرت و مکلفیت یک دولت را ندارند، مسوولیت حکومت‌ها را کم می کند."

مفکورۀ برگزاری این نشست حدود چهار سال پیش ایجاد شد تا سندی به نام "اجندای بشری" با پنج مسوولیت عمده به رهبران جهان تدوین شود؛ جلوگیری و پایان بخشیدن جنگ، پابندی به قواعد جنگ، از نظر نیانداختن هیچ کسی، کار متفاوت برای پایان بخشیدن نیازمندی ها و سرمایه گذاری در بخش بشری.

XS
SM
MD
LG