لینک های دسترسی

Breaking News

گراسمن: از پلان تشریک قدرت با طالبان آگاه نیستم


گراسمن: لطفاً دامن تلاش های صلح را در افغانستان رها نکنید
گراسمن: لطفاً دامن تلاش های صلح را در افغانستان رها نکنید
دیپلمات ارشد امریکایی می گوید، پلانی که ابقای طالبان در دولت یا واگزاری چندین ولایت جنوبی افغانستان را مشخص بسازد، را ندیده است.

مارک گروسمن که این هفته از سمت اش کنار می رود، به رادیو تلویزون آشنا گفت که واشنگتن پلان ترک افغانستان را ندارد.

"وقتی از من میپرسید که با رفتن ایالات متحده امریکا از منطقه، چه رخ خواهد داد من برایتان خواهم گفت که ایالات متحده منطقه را ترک نخواهد کرد. ایالات متحده تصمیم گرفته که در منطقه باقی بماند و از درس های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ عبرت بگیرد."

گروسمن گفت که نشست های شیکاگو، توکیو، توافقنامۀ همکاری های ستراتیژیک میان امریکا و افغانستان متضمن تعهد بلند مدت امریکا و جامعۀ بین المللی به افغانستان است. امریکا و سایر کشورهای عضو ناتو تعهد کرده است که برای چند سال آینده، میلیاردها دالر را به ارتش و پولیس ملی افغان کمک خواهد کرد.

امریکا و افغانستان همچنان متعهد به همکاری های ستراتیژیک استند که به گفته آقای گراسمن، نمایانگر تعهد هر دو کشور به روابط درازمدت است.

قربانی های امریکا

گراسمن ضمن اشاره به مذاکرات جاری میان دیپلمات های افغان و امریکایی در باره موافقتنامه همکاری های امنیتی گفت، اطمینان دارد که افغانها به قربانی های امریکا احترام می کنند.

"فکر می کنم که توافقی در این مورد صورت خواهد گرفت به خاطری که موافقتنامه با کمال احترام به منفعت افغانستان و هم به منفعت ایالات متحده امریکا است. موافقتنامۀ همکاری های دراز مدت ستراتیژیک خواستار آغاز روند مذاکرات بالای موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه شد. می دانیم که موافقتنامۀ امنیتی خود به مثابۀ توافق حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان است."

گراسمن گفت که امریکا حاکمیت ملی افغانستان را احترام می کند.

در حالی که شماری از رسانه های غربی از تلاش دولت افغانستان برای تشریک قدرت با طالبان، بویژه سپردن حکومتداری چندین ولایت در جنوب به طالبان، خبر داده است گراسمن می گوید سندی که این گزارشات را تایید کند، را ندیده است.

گراسمن گفت "تا هنوز صلح در افغانستان تامین نشده است. در مقایسه با دو سال گذشته کار های زیادی جهت پایه گذاری زیربنا های صلح میان طرفین درگیر به میان آمده است. ما یک روند صلح افغانی، به رهبری افغان را برای افغان ها خواهانیم."

نماینده ویژه امریکا گفت که افغانستان و پاکستان روی یک برنامه گفتگوهای صلح با طالبان، به تفاهم رسیده اند. او جزئیات این برنامه را مشخص نساخت و این را هم نه گفت که آیا واشنگتن از جزئیات تفاهم ایجاد شده میان کابل و اسلام آباد، حمایت می کند یا خیر.
XS
SM
MD
LG