لینک های دسترسی

Breaking News

فقط ۶۱ زندانی در محبس گوانتانامو باقیمانده است


بسته شدن زندان گوانتانامو شاید سال‌ها طول بکشد
بسته شدن زندان گوانتانامو شاید سال‌ها طول بکشد

وکیلان مدافع امریکایی ‌می‌گویند که شماری از مظنونان دهشت افگنی که در انتظار محاکمه در زندان گوانتانامو بندی استند، ممکن سال‌های بیشتری منتظر محاکمه بمانند.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده تعهد کرده بود که تا پایان دور دوم تصدی ریاست جمهوری اش، زندان گوانتانامو را خواهد بست، اما هنوز هم ایالات متحده سالانه ۹۱ میلیون دالر را صرف این زندان می‌کند که در آن ۶۱ مظنون دهشت افگنی زندانی استند.

جان بیکر جنرال قوای بحری ایالات متحده ماه گذشته در یک کنفرانس حقوقی در واشنگتن، وضعیت کنونی محاکمۀ نظامی را در زندان گوانتانامو "مضحک" توصیف کرد. او گفت "کمیسیون‌های نظامی گوانتانامو با تاخیر، سوء اداره و ناشایستگی حکومت مشخص شده اند".

جیمز کونل وکیل مدافع عمار البلوشی - شهروند کویت متهم به دست داشتن در حملات ۱۱ سپتامبر – گفته است که ظاهراً موکل اش تا سال ۲۰۲۰ محاکمه نخواهد شد.

آقای کونل گفت "از آنجاییکه اکثر مدارک مورد نیاز محکمه در بیرون از ایالات متحدۀ امریکا می‌باشد، محاکمۀ این مظنونان ۱۰۰ مرتبه و حتا بیشتر از آن پیچیده‌تر از موارد سادۀ جزای اعدام است".

در همین حال وزارت عدلیۀ ایالات متحده گفته است که در یک دهۀ گذشته محاکم فدرال در سرتاسر ایالات متحده به ۳۴۰ قضیۀ دهشت افگنی رسیده‌گی کرده است.

احمد خلفان گیلانی شهروند تانزانیا در سال ۲۰۰۹ از گوانتانامو به نیویارک منتقل شد و ۱۷ ماه بعد یک محکمۀ ملکی او را به خاطر ارتباط با القاعده و دست داشتن در بم گذاری در شرق افریقا به حبس ابد محکوم کرد.

مقام‌های وزارت دفاع ایالات متحده از سرعت رسیده‌گی به پرونده‌های زندانیان گوانتانامو دفاع و استدلال می‌کنند که تدقیق اسناد محرمی که به عنوان مدارک در این قضایا ارایه می شود، زمانگیر است.

زندان گوانتانامو در پی حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ بر ایالات متحده، در سال ۲۰۰۲ در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بش باز شدکه زمانی ۸۰۰ زندانی-عمدتاً مظنونان حملات ۱۱ سپتمبر- در آن نگهداری می شد.

با وصف تلاش‌های آقای اوباما برای بستن زندان گوانتانامو، کانگرس ایالات متحده از سال ۲۰۱۱ تا کنون سد راه انتقال زندانیان و انسداد زندان گوانتانامو شده است. اکثر زندانیان باقیمانده در محبس گوانتانامو، از بیش از ده سال به اینسو بدون اتهام و محاکمه در بازداشت به سر می‌برند، اقدامی که به پیمانۀ وسیع از سوی جامعۀ جهانی محکوم شده است.

رئیس جمهور اوباما همواره گفته است که موجودیت زندان گوانتانامو به سود امنیت ملی ایالات متحده نبوده بلکه به مثابۀ ابزاری برای شایعه پراگنی دهشت افگنان و وسیلۀ آسیب به روابط امریکا با متحدان آن عمل می کند.

XS
SM
MD
LG