لینک های دسترسی

Breaking News

حکمتیار پس از رفع تحریم‌ها در محضر عام می‌آید


حکمتیار خواستار حذف نامش از فهرست سیاه ملل متحد شده است
حکمتیار خواستار حذف نامش از فهرست سیاه ملل متحد شده است

مقام‌های حزب اسلامی می‌گویند که گلبدین حکمتیار رهبر آن حزب پس از رفع تحریم‌ها و فراهم آوری امکانات و زمینۀ اقامت مصوون وی در افغانستان، در محضر عام ظاهر خواهد شد.

عتیق الله صافی عضو هیأت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی می‌گوید که آقای حکمتیار اکنون در داخل افغانستان حضور داشته و منتظر تطبیق مواد توافقنامۀ صلح از سوی حکومت است.

بر اساس توافقنامۀ صلح میان حکومت وحدت ملی و حزب اسلامی افغانستان که به تازه‌گی امضا شد، گلبدین حکمتیار باید به کابل آمده و در دید عام ظاهر شود.

بر رفع تحریم‌های نافذ شده بر حزب اسلامی و حذف نام گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل متحد در توافقنامۀ صلح با حکومت افغانستان تاکید شده است.

آقای صافی گفت که اگر حکومت افغانستان امروز تحریم‌ها را رفع کند و نام حکمتیار را از فهرست سیاه حذف کند، رهبر حزب اسلامی فردا به کابل آمده و در دید مردم ظاهر خواهد شد.

به گفتۀ نماینده‌گان مذاکره کنندۀ حزب اسلامی، قرار است به زودی رئیس جمهور محمد اشرف غنی با صدور فرمانی یک کمیسیون اجرایی شش عضوی مشترک را برای تطبیق مواد توافقنامۀ صلح با حزب اسلامی به کار بگمارد.

مولوی عبدالخبیر اوچقوند معاون شورای عالی صلح افغانستان به صدای امریکا گفت که در ترکیب کمیسیون مشترک، نماینده‌گان حکومت، شورای عالی صلح و حزب اسلامی حضور خواهند داشد اما به گفتۀ وی تا کنون حزب اسلامی نمایندۀ با صلاحیت خود را برای این کمیسیون معرفی نکرده است.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز می‌گوید که متن فرمان تطبیق مواد توافقنامۀ صلح با حزب اسلامی نهایی شده است و قرار است تا یکی دو روز دیگر رئیس جمهور غنی این فرمان را امضا و صادر کند.

در همین حال برخی فعالان مدنی افغانستان، حکمتیار را جنایتکار جنگی و ناقض حقوق بشر خطاب کرده و تاکید کرده اندکه به حکمتیار مصوونیت قضایی داده نشود و نباید نام وی از فهرست سیاه سازمان ملل متحد حذف شود.

XS
SM
MD
LG