لینک های دسترسی

Breaking News

ایران، سعودی را به خاطر تلفات حجاج ملامت کرد


مقامهای سعودی گفته اند که شاید رقم تلفات بیشتر شود
مقامهای سعودی گفته اند که شاید رقم تلفات بیشتر شود

مقام های ایرانی، عربستان سعودی را به مدیریت ناسالم مراسم حج و ناتوانی در تامین امنیت حجاج متهم کرد.

حسین امیر عبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه ایران گفته است "بی‌تدبیری در تامین امنیت حجاج از سوی مقامات ذیربط سعودی غیر قابل اغماض است".

به گفته آقای امیر عبداللهیان، مقامهای عربستان باید فوراً اقدامات موثری را برای مدیریت بحران موجود و تامین امنیت کامل زایران به عمل آورند.

در اثر ازحام امروز در مینا نزدیک به ۷۲۰ زایر حج در زیرپا هلاک شده اند که به گفتۀ مقامها ۴۱ تن آنان زایران ایران اند. بیش از ۸۰۰ زایر دیگر در این رویداد زخمی شده است که ۶۰ تن آنان ایرانی اند.

سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت ایران نیز با انتقاد از عربستان سعودی گفته است که امکان تردد حتا برای امبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد.

آقای اوحدی گفته است که وضعیت موجود نشان می دهد که عربستان سعودی را برای رسیدگی به چنین اتفاقی از قبل آماده نکرده بود.

در همین حال خبرگزاری صدا و سیمای ایران گزارش داده است که یک مقام سفارت عربستان سعودی در تهران به وزارت امورخارجۀ ایران احضار شده است.

داعی الحق عابد معین وزارت حج و اوقاف افغانستان گفت که در رویداد امروز مراسم حج گزارشی از کشته یا زخمی شدن حجاج افغان تا هنوز به دست نرسیده است. با اینحال به گفتۀ وی برای کسب اطمینان کامل، هیئت افغان با شفاخانه های مکه در تماس شده است.

آقای عابد در تماس مستقیم از شهر مکه به صدای امریکا گفت که در رویداد سقوط کرن در محوطۀ مسجد الحرام ۹ زایر افغان کشته و ۳۷ زایر دیگر زخمی شد. او افزود که از آن رویداد به بعد یک زایر دیگر افغان ناپدید است.

در دو دهۀ گذشته چنین آمار تلفات در مراسم حج پیشینه نداشته است. درست دو هفته پیش سقوط کرن در مکه نیز منجر به کشته شدن ۱۰۰ حاجی در محوطۀ مسجدالحرام شد.

ایران و عربستان سعودی در خصوص منازعات منطقه یی به شدت با هم مخالفت داشته و هر دو کشور از گروه های متخاصم در جنگ سوریه و یمن حمایت می کنند.

XS
SM
MD
LG