لینک های دسترسی

Breaking News

دو هزار کودک در فاریاب به سینه و بغل مبتلا شد


سینه و بغل یکی از بیماری های کشنده به ویژه برای کودکان زیر سن پنج سال است.
سینه و بغل یکی از بیماری های کشنده به ویژه برای کودکان زیر سن پنج سال است.

با وصف تطبیق واکسین سینه و بغل یا نومونیا در اکثر مناطق شایع این بیماری، ۲۸ کودک در ولایت فاریاب و ۱۲ کودک دیگر در ولایت کابل در اثر این بیماری جان داده اند.

با اینحال فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامۀ افغانستان می گوید که اکنون در مقایسه با ده سال پیش به دلیل تطبیق واکسین انفلونزا، میزان مرگ و میر کودکان در اثر ابتلا به سینه و بغل به پیمانۀ زیاد کاهش یافته است.

گزارشها از ولایت فاریاب حاکی است که در چند ماه اخیر حدود ۲۰۰۰ کودک در آن ولایت به بیماری سینه و بغل مبتلا شده که منجر به مرگ ۲۸ تن آنان شده است.

از سوی دیگر مسوولان شفاخانۀ صحت طفل در کابل نیز می گویند که در دو ماه گذشته حدود ۲۳۰ کودک مبتلا به سینه و بغل در آن شفاخانه بستر شده است.

نورالحق یوسفزی، رئیس شفاخانه صحت طفل اندراگاندی می گوید که امسال ۱۲ کودک در اثر ابتلا به بیماری سینه و بغل در آن شفاخانه جان باخته است. او افزود که سال گذشته ۲۸ واقعۀ فوتی در اثر این بیماری در آن شفاخانه ثبت شده بود.

کودکان زیر سن پنج سال به ویژه ساکنان مناطق سردسیر بیشتر به بیماری سینه و بغل مبتلا می شوند. اما وزارت صحت عامۀ افغانستان آمار دقیق مبتلایان این بیماری را در سطح کشور در دسترس ندارد.

سرفه، بلغم که بعضاً توأم با خون می باشد، تنگی نفس، تب بلند، لرزه، دلبدی، استفراغ و اسهال از نشانه های عمدۀ بیماری سینه و بغل است. با بروز این حالت، داکتران توصیه می کنند که بیمار هر چه زودتر به شفاخانه منتقل شود.

XS
SM
MD
LG