لینک های دسترسی

Breaking News

وسیلۀ کنترول اعضای مصنوعی در حال انکشاف است


با این انکشاف زمینۀ درمان بیماری‌هایی مانند مِرگی ممکن می‌شود
با این انکشاف زمینۀ درمان بیماری‌هایی مانند مِرگی ممکن می‌شود

دانشمندان امریکایی در تلاش اند تا آلۀ بسازند که با استفاده از آن بتوانند روزی برخی بیماری های مغزی مانند مِرگی یا اپلیپسی را درمان کنند و زمینه کنترول اعضای مصنوعی بدن را توسط مغز فراهم کنند.

برای رسیدن به این هدف، انجینیران پوهنتون کالیفورنیا یک سنسر بی سیم کوچک را به نام "نیورل دست" ساخته اند. این آله ممکن روزی در مغز انسان جابجا گردد تا سیگنال های مغزی را ارزیابی و اعضای مصنوعی را کنترول کند.

"نیورل دست" کوچکتر از یک دانۀ برنج است و نظر به آله های برقی سیم دار دیگر که در مغز جابجا می گردد و باعث ایجاد التهاب می شود، بدن انسان را کمتر اذیت می‌کند.

این سنسر بی سیم، حرکات التراسوند را به برق تبدیل کرده و معلومات را به یک آخذه در بیرون از بدن انتقال می دهد.

پژوهشگران این سنسر کوچک را بالای سیستم عصب حیوانات لابراتواری آزمایش کرده اند، اما در تلاش اند تا روزی با نصب آن بر مغز انسان، فعالیت های دماغ را تحت نظر قرار داده و زمینۀ کنترول اعضای مصنوعی را بدون وصل کردن سیم ها به کمپیوتر های پیچیده، مساعد سازند.

این پژوهشگران می گویند این آلۀ ارزیابی کننده در داخل بدن قرار خواهد داشت و رشته های عصبی، عضله ها و اعضا را به طور دوامدار تحت نظر قرار خواهد داد.

مایکل ماهاربز، از پوهنتون کالیفورنیا گفت "شما می توانید آنرا یک وسیلۀ ارزیابی کنندۀ تصور کنید که عمیق در داخل نسج جابجا می شود و معلومات زیاد را بدست ما قرار خواهد داد که امروز حاصل کردن آن، کار بسیار مشکل است."

اما این سنسرها از این هم باید کوچکتر ساخته شوند تا در مغز جابجا گردند، به همین منظور دانشمندان در تلاش اند تا نیورل دست را بسازند که وزن آن نیم وزن موی سر باشد.

XS
SM
MD
LG