لینک های دسترسی

Breaking News

تجلیل از بیست و پنجم حمل بعنوان سالروز تولد هرات


تجلیل از تولد هرات همچنان با برنامه های مختلف تفریحی در قلعه اختیارالدین خان این ولایت همراه بود.
تجلیل از تولد هرات همچنان با برنامه های مختلف تفریحی در قلعه اختیارالدین خان این ولایت همراه بود.

سرانجام روز تولد هرات فرا رسید و هراتیان که برای این روز ثانیه شماری میکردند به جشن و سرور پرداختند.

جوانان هرات از روزها به این سو با چراغانی کردن خیابان ها و اذین بستن دیوارهای این شهر دوباره سعی در زنده نمودن تاریخ سه هزار ساله این شهر دارند.

صدها زن و مرد هراتی با شور و شوق از ظهر روز سه شنبه به ارگ تاریخی این ولایت امدند و تا پاسی از شب جشنی را تجلیل نمودند که نشان دهنده انزجارشان از جنگ و خونریزی در افغانستان است.

همایون یکی از جوانان هرات میگوید در پهلوی اینکه از گوشه و کنار افغانستان گپ های نا امید کننده ای به گوش مردم میرسد برگزاری جشن مردم هرات میتواند دیدگاه های متفاوت یا انرژی مثبتی را برای مردم افغانستان تزریق نماید.

حاجی عبدالکریم رئوفی یکی از بزرگان قومی شهر هرات میگوید ایجاد مناسبت های خاص و فرهنگی در تقویم افغانستان میتواند راهکاری مناسب برای آشنایی نسل امروز با عنعنات و نمادهای چندین هزار ساله نیاکان شان در کشور بشمار رود.

«میتواند این جشن گذشته بزرگان ، کلان ها و قدیمی ما را به جوانان امروزی بفهماند برای مثال صنعت قالین که امروز در این جشن به نمایش گذاشته شده است.»

تجلیل از تولد هرات همچنان با برنامه های مختلف تفریحی در قلعه اختیارالدین خان این ولایت همراه بود.

برگزاری موسیقی اصیل هراتی ، تدویر نمایشگاه صنایع دستی با قدامتی بالغ بر یکصد سال ، نور افشانی آسمان ، رونمایی کیکی بزرگ با نقشه هرات و حتی فشن شوی لباس های اصیل افغانی که امری نادر در تاریخ این ولایت بود.

« فرحناز میگوید فشن شوی لباس خیلی عالی و خوب بود چون هم لباس های محلی و هم لباس های مدرن و جدید در ان بود اما مشکلش نبود لباس های زنانه بود که کمبودش احساس میشد.»

نعمت الله سروری استاد پوهنتون و یکی از فرهنگیان هرات نیز این جشن را گامی به سوی ایجاد اتحاد و همدلی در بین شهروندان مختلف افغانستان میخواند که در ولایت هرات سکنی گزیده اند.

او همچنان خوهان برگزاری جشن هایی مشابه در سایر ولایات افغانستان است.

« بیست و پنج حمل بنام روز هرات نمادی از فرهنگ با شکوه و تمدن باستانی و گذشته هرات است و برای بسیج و همسویی مردم و تجمع شان به محور اهداف مشترک بسیار خوب است و ای کاش این جشن در تمام ولایت های افغانستان برگزار شود تا مردم از نزدیک همدیگر را دیده و با افکار خود با هم شریک بسازند و با مظاهری از فرهنگ خود اشنا شوند.»

در این جشن همچنان شماری از مهمانان داخلی همچون نماینده گان پارلمان افغانستان و مهمانان خارجی چون تعدادی از خبرنگاران ایرانی اشتراک کرده بودند.

سمیه رامش عضو شورای ولایتی هرات نیز گفت این جشن نوعی اعتراض به بی تفاوتی رهبران حکومت وحدت ملی در قبال تامین امنیت و ایجاد ارامش برای مردم افغانستان است.

« مردم ما همیشه رنج دیدند ، همیشه در جنگ بودند و حتی کم کم شادی و لبخند یادشان رفته است ، امیدواریم تا این فرهنگ ایجاد شود تا رهبران ما و حکومت وحدت ملی تلاش کنند تا لحظه ای به مردم ما شادی بدهند .
حداقل امروز مردم هرات جمع شده اند تا پیام صلح و انسانیت را به همه مخصوصا رهبران حکومت وحدت ملی بدهند و از انها بخواهند تا به صلح و ارامش فکر کنند.»

مردم هرات همچنان از حکومت افغانستان میخواهند تا با حمایت از این جشن جنبه همگانی و مردمی به ان در سالهای بعد بدهند.

این جشن که در بیشتر از ده بخش و برای هفت ساعت دوام داشت از سوی چندین شبکه محلی و ملی در افغانستان بگونه زنده بدست نشر سپرده شد.

در تاریخ افغانستان هرات نخستین شهر است که از یک روز خاص بعنوان سالروز تولدش تجلیل بعمل میاورد.

XS
SM
MD
LG