لینک های دسترسی

Breaking News

سرتاج عزیز: با غنی در مورد مذاکرات صلح صحبت می کنیم


جلب حمایت همسایه‌گان افغانستان از اهداف اصلی کنفرانس قلب آسیا است.
جلب حمایت همسایه‌گان افغانستان از اهداف اصلی کنفرانس قلب آسیا است.

مباحث اصلی کنفرانس قلب آسیا را که روز سه شنبه در پاکستان برگزار می شود، مذاکرات صلح، امنیت، اقتصاد و مبارزه بر ضد دهشت افگنی تشکیل می دهد.

سرتاج عزیز مشاور صدر اعظم پاکستان در امور خارجی در مصاحبه با صدای امریکا این کنفرانس را مهم توصیف کرد و گفت که کشورهای شرکت کننده در آن از فیصله های کنفرانس حمایت می کنند.

در کنار وزیران خارجۀ ۱۴ کشور اصلی شرکت کننده در کنفرانس قلب آسیا -افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرغیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحدۀ عربی-نمایندگان ۱۷ کشور دیگر به شمول ایالات متحدۀ امریکا و ۱۱ سازمان جهانی به شمول ملل متحد در این نشست اشتراک دارد.

آقای عزیز گفت از سال ۲۰۱۱ تا کنون این کنفرانس هرسال برگزار شده و در صدر موضوعات اوضاع امنیتی، اجتماعی و اقتصادی افغانستان در آن ارزیابی شده و کشورهای شرکت کننده حمایت خود را به آن کشور تجدید می کنند.

مشاور صدر اعظم پاکستان گفت که اعلامیۀ کنفرانس قلب آسیا مهم است زیرا تمام کشورهای جهان خواستار تامین امنیت و پایان جنگ در افغانستان اند. او افزود که شماری از کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس تعهد کمکهای شان را با افغانستان نیز تجدید خواهند کرد.

آقای عزیز می گوید که در کنار این مسایل، مبارزه با دهشت افگنی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مدیریت حالات اضطراری، امنیت غذایی و ارتباطات نیز از مباحث این کنفرانس است.

کنفرانس قلب آسیا گزارش گروه تخنیکی منطقه یی را نیز استماع کرده که روی آن در یک سال گذشته کار شده و مسایل مختلف در این گزارش ارزیابی شده است.

آقای عزیز می گوید که در بخش دیگر کنفرانس قلب آسیا دیدارهای حاشیه یی است که در آن رئیس جمهور افغانستان هم شرکت خواهد کرد و احتمالاً مسایل امنیتی و روند صلح به بحث گرفته خواهد شد.

رئیس جمهور افغانستان گفته است که با پیام واضح و روشن در این کنفرانس شرکت می کند.

XS
SM
MD
LG