لینک های دسترسی

Breaking News

نشست تخنیکی پروسۀ استانبول در هند


پنجمین نشست پروسۀ استانبول سال گذشته در اسلام‌آباد برگزار شد.
پنجمین نشست پروسۀ استانبول سال گذشته در اسلام‌آباد برگزار شد.

وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که رهبری هیأت افغانستان را در این نشست حکمت خلیل کرزی معین سیاسی این وزارت به دوش دارد.

در نشست سام در دهلی جدید، کشورهای قلب آسیا (پروسۀ استانبول) در بخش‌های روند مبارزه با تروریزم، موادمخدر و حوادث طبیعی، دیدگاه‌ها، پیشرفت‌ها و مشکلات شان را مطرح می‌کنند. هم‌چنان تدابیر تجارت، زیربناها، تعلیم و تربیه و مسایل فرهنگی نیز در این نشست مطرح خواهد شد.

نشست تخنیکی پروسۀ استانبول در حالی برگزار می‌شود که تنش‌ها در منطقه به ویژه میان افغانستان و اسلام‌آباد به دلیل عدم عملی‌کردن تعهدات پاکستان در نشست گروه چهارجانبه بالا گرفته است.

رئیس جمهور افغانستان دیروز به پاکستان هشدار داد که اگر تغییری در برخورد این کشور با طالبان به میان نیاید، ناچار است که افغانستان علیه پاکستان در شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند.

بحث اساسی نشست تخنیکی پروسۀ استانبول (سام) هر چند مسایل اقتصادی است؛ اما خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به صدای امریکا گفت در ضمن این مسأله، بررسی مواد توافقنامه پنجمین نشست وزرای کشورهای قلب آسیا که سال گذشته در اسلام‌آباد برگزار گردید، می‌باشد.

آقای آزاد گفت که یکی از توافقات پنجمین نشست، برگزاری نشست مقامات ارشد امنیتی کشورهای عضو پروسۀ استانبول بود که باید در نیمۀ اول سال ۲۰۱۶ برگزار گردد.

او گفت "در این جلسه تلاش ما این خواهد بود که بتوانیم بحث‌های مقدماتی را انجام دهیم که چگونه جلسۀ مقامات ارشد امنیتی کشورهای عضو برای بحث مبارزه با تروریزم برگزار گردد."

معاون سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان، در مورد اظهارات دیروز آقای غنی و روابط این کشور با پاکستان گفت که سخنان رئیس جمهور افغانستان به معنای قطع روابط نیست، بلکه هیأت‌های دو کشور روی مشکلات موجود بحث خواهند کرد.

کشورهای قلب آسیا (پروسۀ استانبول) ۱۴ عضو دارد که شامل افغانستان، پاکستان، ایران، هند، آذربایجان، قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان، ترکمنستان، روسیه، چین، ترکیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌باشند.

این پروسه به هدف یافتن راه حل برای مشکلات پیچیده کشورهای منطقه چون افزایش تروریزم، ناامنی و افراط‌‌گرایی، تجارت، زیربناها و مسایل فرهنگی ایجاد گردید که اولین نشست آن در اوایل سال ۱۳۹۱ در کابل برگزار شد.

قرار است ششمین نشست وزرای خارجۀ کشورهای قلب آسیا، در اواخر سال روان میلادی در هند برگزار شود.

XS
SM
MD
LG