لینک های دسترسی

Breaking News

غنی به پاکستان: به ما پول ندهید، با تروریزم مبارزه کنید


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

ششمین کنفرانس کشورهای قلب آسیا امروز با تمرکز روی مبارزه با دهشت‌افگنی و توسعۀ اقتصادی در سطح منطقه‌ از سوی رئیس جمهور افغانستان و نخست وزیر هند در شهر امرتسر هند آغاز شد.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی خود گفت، نشست قلب آسیا در زمانی برگزار می‌شود که افغانستان با فرصت‌های بزرگ و تهدیدهای عمده روبه‌رو است.

آقای غنی گفت، شبکه‌های هراس‌افگن دهلیز را برای فعالیت‌های جنایی فراهم می‌سازند و جنگ اعلام ناشده در سال ۲۰۱۶ میلادی پس از نشست بروکسل شدت یافت.

به گفتۀ آقای غنی، حدود ۳۰ گروه هراس‌افگن در تلاش ایجاد پایگاه در افغانستان است و هنوز هم برخی کشورها به گروه‌های هراس‌افگن پناهگاه می‌دهند و از آنان حمایت می‌کنند.

او افزود "طوری که کاکازاده یک مقام مهم طالبان در این اواخر گفته است که اگر آنها در پاکستان پناهگاه نداشته باشند، برای یک ماه هم مقاومت نخواهند توانست".

در همین حال، رئیس جمهور غنی گفت، لازم است که برای مبارزه با افراطیت حمایت مالی صورت بگیرد و خطاب به سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور بین‌المللی پاکستان افزود "۵۰۰ میلیون دالری را که پاکستان سخاوتمندانه برای بازسازی افغانستان متعهد شده، آقای عزیز! می‌تواند به خوبی برای جلوگیری از افراط گرایی استفاده شود؛ چون بدون صلح هیچ پولی نمی‌تواند نیازمندی مردم ما را مرفوع سازد".

آقای غنی به صورت غیرمستقیم به پاکستان اطمینان داد و گفت که هیچ گونه روابط پنهانی میان کابل و دهلی جدید وجود ندارد.

از سوی دیگر، نرندرا مودی نخست وزیر هند گفت، همکاری‌های منطقه‌یی در راستای مبارزه با هراس‌افگنی باید بیشتر شود؛ چون سکوت و بی‌حرکتی در برابر دهشت‌افگنی در افغانستان و منطقه، تنها هراس‌افگنان و رهبران آنها را جسورتر می‌سازد.

آقای مودی افزود، با وجود همه موفقیت‌ها، کارهای زیادی باید انجام شود و "ما باید دستاوردهای ۱۵ سال گذشته را حفظ کنیم".

نخست وزیر هند تأکید کرد که مبارزه با تروریزم مسؤولیت تمامی کشورهای منطقه است.

این اظهارات در حالی در ششمین نشست کشورهای قلب آسیا از افغانستان و هند مطرح می‌گردد که هم اکنون روابط کابل – اسلام‌آباد و دهلی نو – اسلام‌آباد پرتنش است.

در ششمین نشست کشورهای قلب آسیا، چهل کشور، با اتحادیۀ اروپا و سازمان‌های بین‌المللی شرکت کرده اند.

XS
SM
MD
LG