لینک های دسترسی

Breaking News

گرمای شدید سبب مرض گرده می شود


دانشمندان توصیه می کنند که در موسم گرما باید مقادیر زیاد آب نوشیده شود
دانشمندان توصیه می کنند که در موسم گرما باید مقادیر زیاد آب نوشیده شود

پژوهش تازۀ علمی دریافته است که افزایش امواج هوای گرم در جهان که با تغییرات اقلیم پیوند دارد، ممکن عامل افزایش بیماری‌های گرده در نزد کارگرانی باشد که به گونۀ فزاینده با گرما و ضیاع مایعات بدن معروض اند.

داکتر ریچارد جانسن، پژوهشگر ارشد این مطالعه و استاد دانشگاه دنور کلورادو، گفت که گرمای بیش از حد سبب آسیب گرده ها می شود. او گفت که گرمای شدید سبب تاثیرات آنی چون ضیاع مایعات بدن، آفتاب زده‌گی و جل زده‌گی شده و نیز حالات مزمن را که از قبل موجود باشد، شدیدتر می سازد.

هرچند افراد مبتلا به بیماری شکر و فشار بلند خون بیشتر به امراض مزمن گرده‌ها مبتلا می شوند، معروض بودن دوامدار با گرمای شدید و فعالیت شدید فزیکی آنهم در صورتیکه مقدار کافی آب اخذ نشود، می تواند به ناجوری های شدید گرده‎ها منجر شود.

مرض مزمن گرده‌ها اغلباً در آغاز بدون نشانه بوده و تنها توسط معاینۀ خون تشخیص می شود. در ابتدا این بیماری با دوا قابل درمان است، اما با گذشت زمان که این بیماری منجر به کاهش شدید فعالیت گرده‌ها می شود، خون بیمار باید توسط ماشین دیالیز فلتر شود.

آب بنوشید!

جانسن و همکارانش واقعات بیماری‌های مزمن گرده در مناطق گرمسیر امریکای مرکزی به ویژه سوابق بیمارانی چون دهقانان فقیر را که دسترسی منظم به خدمات صحی نداشتند، بررسی کردند. آنان پی بردند که مواجه بودن با گرما و کم نوشیدن آب سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری گرده در آنان شده بود. هم اکنون وضعیت مشابهی دامنگیر صدها هزار دهقان در جنوب آسیا به ویژه هند و سریلانکا نیز است.

دانشمندان می گویند که برای جلوگیری از تاثیرات زیانبار گرما باید کارگران ساختمانی، دهقانان و همه کسانیکه در تابستان زیر شعاع آفتاب کار می کنند باید مقادیر بیشتر آب بنوشند، در وقفه‌ها زیر سایه بنشینند و کم از کم در ساعات گرم روز از کار دست بکشند تا از ابتلا به بیماری مزمن گرده در امان باشند.

گرمای کرۀ زمین در یک قرن گذشته حدود یک درجۀ سانتیگراد بلند رفته است و انتظار می رود که تا پایان قرن جاری گرمای زمین سه تا چهار درجۀ سانتیگراد افزایش یابد. امواج هوای گرم نیز با گرم شدن جو زمین اکنون به یک امر معمول مبدل شده است.

XS
SM
MD
LG