لینک های دسترسی

Breaking News

والی هلمند: وضعیت امنیتی لشکرگاه در کنترول نظامیان افغان است


عکسی که از سوی دفتر مطبوعاتی ولایت هلمند نشر شده، سربازان افغان را در حومۀ لشکرگاه نشان می‌دهد
عکسی که از سوی دفتر مطبوعاتی ولایت هلمند نشر شده، سربازان افغان را در حومۀ لشکرگاه نشان می‌دهد

در حالی که گزارش‌ها از شدت جنگ در لشکرگاه مرکز هلمند حکایت دارد؛ اما حیات‌الله حیات والی این ولایت به صدای امریکا گفت، وضعیت امنیتی این شهر در کنترول نیروهای امنیتی افغان قرار دارد.

والی هلمند گفت، در تازه‌ترین پیشرفت نظامیان افغان، قطعات خاص در مربوطات حوزۀ دوم امنیتی شهر لشکرگاه، گروپی از طالبان را هدف حمله قرار دادند که در نتیجه ده جنگجوی طالب کشته شدند و اجساد آنان در میدان نبرد باقی مانده است.

او افزود "نیروهای ویژه امنیت ملی، دیشب در ساحات بولان، بشران و برخی مناطق دیگر شهر لشکرگاه، اهداف مهم را آماج قرار داده اند".

این در حالی است که طالبان مسلح صبح امروز مأموریت پولیس در کمپ مهاجر و یک پوستۀ دیگر را که از مربوطات حوزۀ دوم امنیتی شهر لشکرگاه است، به کنترول خود در آوردند.

یک مقام پولیس هلمند که خواست نامش فاش نشود، به صدای امریکا گفت، طالبان مسلح ملبس با لباس نظامی و وسایط نظامی پس از آن که خود را به پوستۀ بازرسی، نیروهای قطعات دیگر معرفی کردند، داخل مأموریت کمپ مهاجر شدند.

به گفتۀ منبع، آنها در دو رنجر یک هانوی سوار بودند؛ اما زمانی که پولیس پوستۀ تلاشی پی برد که آنها طالبان استند، درگیری آغاز گردید و سپس با رسیدن نیروهای قطعات دیگر، طالبان از مأموریت کمپ مهاجر عقب زده شدند.

عمر زواک سخنگوی والی هلمند به صدای امریکا تأیید کرد که در حمله بالای این مأموریت پولیس، سه مهاجم انتحاری نیز در بین مهاجمین بوده اند که در نتیجه هر سه انتحاری و چهار پولیس کشته می‌شوند.

شدت جنگ دیشب در لشکرگاه کم بود؛ اما با موج تازۀ درگیری‌های صبح امروز بار دیگر نگرانی مردم افزایش یافت. به گفتۀ باشندگان محل، در صورتی که طالبان نیز در لباس نظامی نیروهای امنیتی افغان باشند، فرق آنان برای مردم مشکل است.

جواد یک باشندۀ شهر لشکرگاه گفت "فرق آنها مشکل است، مردم در حال حاضر از ترس به خانه‌های شان پناه برده اند و بازار بسته است".

عبدالجبار قهرمان مسؤول هماهنگی جنگ هلمند به صدای امریکا گفت، طالبان برای آخرین بار تلاش دارند تا تهدیداتی را متوجه شهر لشکرگاه بسازند؛ اما نیروهای امنیتی افغان به آنها جواب دندان شکن داده اند.

به باور قهرمان، پوسته‌ها سرنوشت جنگ را تعیین نمی‌کند "روحیه و ظرفیت مهم است، هم‌اکنون نظامیان افغان با روحیۀ قوی در عملیات‌های ضد مخالفین مسلح مشغول اند، در بعضی پوسته‌های مناطق پیش‌روی و عقب‌نشینی شده است؛ اما دلالت به این نمی‌کند که دشمن خطر بزرگ را ایجاد کند".

مسؤول هماهنگی جنگ هلمند، از واردشدن تلفات سنگین به طالبان در ساحات سُره گودر، سرکار، بولان و بشران خبر داد.

روز گذشته جنرال عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان با جنرال جان نیکولسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع در این کشور، در نشست مشترک خبری اطمینان داده اند که این ولایت هیچ‌گاهی سقوط نخواهد کرد.

ادعای ورود طالبان به لشکرگاه

طالبان اما از صبح امروز در صفحۀ تویتر ادعا کرده اند که جنگجویان این گروه دیروز برخی پوسته‌های امنیتی را در ساحۀ بولان تصرف کرده و امروز به مرکز شهر لشکرگاه داخل شده اند.

همچنان طالبان گفته اند که پوستۀ امنیتی موسوم به "بت ون" در نزدیکی شهر لشکرگاه، هفت پوستۀ امنیتی دیگر و تمامی پوسته‌های ساحۀ چاه انجیر به تصرف این گروه درآمده است.

XS
SM
MD
LG