لینک های دسترسی

Breaking News

مسلح سازی هلمندی ها علیه طالبان


آرشیف
آرشیف
باشنده های الکوزی ولسوالی نهرسراج ولایت هلمند اخیراً عیله طالبان مسلح قیام مردمی کرده اند و پولیس هلمند نیز برای کمک به آنها برای شان سلاح توزیع کرده است.

به گفته قیام کنندگان، طالبان آنها را سپر خود قرار داده و از خانه های شان به حیث موضع استفاده می کنند و آنها مجبور شده اند دست به چنین اقدام زنند.

ناتوانایی حکومت دلیل قیام

سفر محمد، یک تن ازسران قومی و اولین فردی که عیله طالبان دست به قیام زده، می گوید حکومت افغانستان قادر نیست امنیت مناطق آنها را تأمین کند و از ناچاری این کار را کرده اند. او علاوه کرد "اگرامنیت ما را دولت تامین کند قسم به خدا اگر ما از این کار دست بکشیم ویا از همکاری دولت دست بکشیم."

درهمین حال مقامات امنیتی ولایت هلمند هر اقدام به گفتۀ آنها "علیه ظلم وستم" طالبان حق مردم می باشد و حکومت آمده است در این عرصه با مردم هر نوع کمک و مساعدت را فراهم کند.

کمک پولیس به پولیس محلی

عبدالنبی الهام، فرمانده پولیس هلمند از "فداکاری مردم محل" قدر دانی میکند و می گوید که برای آنها اسلحه توزیع کرده اند. این مقام امنیتی علاوه کرد که جوانان هلمندی را به پولیس محلی جذب می کند و به قیام کنندگان اطمینان داده که برای تأمین امنیت مراکز صحی، مکاتب و سایر تأسیسات صلاحیت بیشتر را به ایشان می دهد.

آقای الهام خطاب به قیام کننگان ضد طالبان افزود "امروز که شما امده شوده ید که در قریه تان زندگی صلح امیز نماید وبرای خانواده های تان سهولت های صحی و تعلیمی مهیا گردد دولت دراین زمینه باشما همکار می باشد."

موثریت و موجودیت ملیشه ها

توزیع سلاح به گروه های غیر مسئول و توسعۀ برنامۀ مسلح سازی پولیس محلی بحث های زیادی را برانگیخته است. طرفداران این طرح – که از حمایت مالی ایالات متحده نیز برخوردار است – می گویند که مردم محل از مناطق شان شناخت بهتر دارند و در تأمین امنیت محلات شان موثریت بیشتر می داشته باشند. اما مخالفن پولیس محلی می گویند که دست یافتن افراد غیر مسئول به سلاح منجر افزایش جرایم می شود و به جای آن باید ارگان های امنیتی – مانند پولیس ملی و ارتش – تقویت شود.
XS
SM
MD
LG