لینک های دسترسی

Breaking News

شکایت دهاقین هلمند از نبود بازار محصولات پنبه


دهاقین ولایت هلمند شکایت دارند که از چندسال به این سو در مزارع شان به جای کوکنار پنبه دانه می کارند، اما محصولات پنبۀ آنها به دلیل نبود بازار، انبار شده و خسارات هنگفت مالی را به آنها وارد کرده است.

این دهاقین می گویند که مسولان زراعت و تصدی بست ولایت هلمند آنها را به کشت پنبه دانه تشویق نموده و اطمینان داده اند که محصولات شان را به قیمت مناسب خریداری می نماید، اما باگذشت چند سال هیچ اقدامی از سوی حکومت در این زمینه صورت نگرفته و محصولات شان به فروش نرسیده است.

شماری از این دهاقین کشت پنبه را به سود حکومت می خوانند. آنها استدلال می کنند که در کمپاین محو مزارع کوکنار هم سربازان اردو و پولیس تلف می شوند و نیز این کمپاین ها با ماطرف گزاف راه اندازی می شود.

به باور دهاقین اگر حکومت به محصولات پنبه توجه جدی کند، این محصول زراعتی بدیل مناسبی برای کشت کوکنار در آن ولایت محسوب می شود.

تصدی بست که 50 سال پیش در ولایت هلمند به فعالیت آغاز کرده است، در ابتدا سالانه بیش از 32 هزار تن پنبه را نه تنها از دهاقین ولایت هلمند بلکه ولایت های همجوار آن نیز خریداری می کرد. اما شیرین خان، رئیس تصدی بست می گوید که این تصدی در سال روان، صرف توان خریداری دو و نیم هزار تن پنبه را دارد.

شیرین خان می افزاید که این موضوع را با مقام های حکومت و نمایندگان مردم هلمند در شورای ملی نیز در میان گذاشته است اما تا کنون نتایج مثبتی را به بار نیاورده است.

هلمند یکی از ولایت هایی است که بیشترین مقدار کوکنار در آن ولایت کشت می شود، که به باور شماری از آگاهان این امر سبب نا امنی و بی ثباتی در بخش هایی از آن ولایت شده است.
XS
SM
MD
LG