لینک های دسترسی

Breaking News

والی هلمند: ایران از احداث تاسیسات بر فراز دریای هلمند جلوگیری می‌کند


آب دریای هلمند در نهایت در خاک ایران سرازیر می شود
آب دریای هلمند در نهایت در خاک ایران سرازیر می شود

والی هلمند ادعا کرده است که ایران به خاطر موضوع آب، نمی خواهد که تاسیسات بر فراز دریای هلمند احداث شود و جلو همچو پروژه ها را می‌گیرد.

حیات‌الله حیات، والی هلمند به صدای امریکا گفت که تلاش‌های ایران نسبت به هر وقت دیگر افزایش یافته و برای جلوگیری از احداث تأسیسات بر دریای هلمند، به مخالفین مسلح دولت کمک‌های نظامی خود را بیشتر ساخته است.

به گفتۀ والی هلمند، برخی معلومات استخباراتی نشان می‌دهد که جانب ایرانی در اقدام اخیرش، دو هفته قبل در منطقۀ صفار ولسوالی گرمسیر با رهبران محلی طالبان دیدار کرده است.

آقای حیات گفت "مأمورین استخباراتی دولت افغانستان روی این کار می‌کنند که مسایل مطرح بحث مأمورین استخباراتی ایران و طالبان را بفهمند".

والی هلمند افزود، این اولین تلاش ایران نیست؛ بلکه پیش از این نیز، به طالبان مهمات و اسلحه کمک کرده است. او افزود که اسناد موجود در این زمینه را به رئیس جمهور و شورای امنیت ملی افغانستان سپرده است.

والی هلمند گفت "ایران تلاش دارد تا جلو پروژه‌های انکشافی بر دریای هلمند را بگیرد و مثل گذشته این آب بدون بازخواست به ایران سرازیر شود؛ اما ما با رئیس جمهوری غنی در این مورد نشستی داشیم که به این مسأله حکومت افغانستان به موقع رسیدگی کند".

به گفتۀ مقامات، نصب سومین توربین بند کجکی بر دریای هلمند از شش سال گذشته به این طرف با مشکلاتی روبه‌رو است که دلیل عمدۀ آن، مداخلۀ ایران در امور این پروژه می‌باشد.

پیش از این رئیس جمهور غنی در آغاز سیمینار علمی موسی شفیق صدراعظم پیشین افغانستان، به تاریخ ۲۱ ماه جدی با استناد به ماده پنجم معاهدۀ حق‌آبۀ ایران از آب دریای هلمند گفته بود "ایران هیچگونه ادعایی بر آب هلمند بیشتر از مقداری که طبق این معاهده تثبیت شده است؛ ندارد؛ حتی اگر مقادیر آب بیشتر در دلتای سفلای هلمند میسر هم باشد و مورد استفاه ایران هم بتواند قرار گیرد".

رئیس جمهور غنی بر تداوم تطبیق این معاهده تأکید کرده و آن را به نفع افغانستان خوانده بود.

XS
SM
MD
LG