لینک های دسترسی

Breaking News

والی هلمند: نیروهای تازه نفس به این ولایت رسیده است


این عکس از سوی دفتر مطبوعاتی هلمند هنگام ورود نیروهای کماندو به لشکرگاه گرفته شده است
این عکس از سوی دفتر مطبوعاتی هلمند هنگام ورود نیروهای کماندو به لشکرگاه گرفته شده است

مقامات محلی ولایت هلمند می‌گویند، صدها نیروی ویژه به شهر لشکرگاه رسیده اند و به زودی در حومۀ این شهر عملیات نظامی را آغاز می‌کنند.

این نیروهای زمانی به هلمند می‌رسند که دیروز طالبان در یک حملۀ گسترده، حوزۀ دوم امنیتی شهر لشکرگاه و یک مأموریت پولیس را به کنترول خود در آوردند.

هرچند نظامیان افغان دوباره این مناطق را از تصرف جنگجویان طالب بیرون ساختند؛ اما در نتیجۀ حمله‌ای انتحاری که در آن رویداد یک موتر مملو از مواد انفجاری، منفجر داده شد، رئیس شورای اجتماعی ولسوالی مارجه و نُه تن دیگر کشته شدند که به گفتۀ مقامات چهار فرد ملکی نیز در بین قربانیان شامل بود.

در تازه‌ترین موج درگیری‌ها در لشکرگاه، از روز گذشته به این طرف تلفاتی به جنگجویان طالب وارد شده است.

حیات‌الله حیات والی هلمند به صدای امریکا می‌گوید که در نتیجۀ عملیات نظامیان افغان در شبانه‌روز گذشته، ۳۳ مخالف مسلح کشته و ۲۸ نیز زخمی شده اند.

از سوی دیگر برای مهار حملات طالبان، نیروهای تازه نفس از شهر لشکرگاه رسیده است. والی هلمند با تأیید این خبر می‌گوید "شب گذشته نیروهای تازه نفس کماندو و خاص از مرکز به لشکرگاه رسدیه اند، به زودی شما از نتیجۀ آن باخبر خواهید شد، ما در آستانۀ آغاز عملیات‌های نظامی قرار داریم".

هرچند وضعیت شهر لشکرگاه دیروز نظامی بود و گشت‌وگذار مردم وجود نداشت؛ اما صبح امروز دوباره اندکی به حالت عادی برگشته است.

جنرال ولی‌محمد احمدزی قوماندان قول اردوی ۲۱۵ به صدای امریکا می‌گوید، برای تأمین امنیت شهر لشکرگاه مرکز قومانده به رهبری معاون این قول اردو ایجاد شده و به زودی تهدیدات موجود برداشته خواهد شد.

از سوی دیگر طالبان با فرستادن اعلامیه‌ای به رسانه‌ها ادعا کرده اند که شب گذشته پنج پوستۀ کمربند امنیتی شهر لشکرگاه را به تصرف خود در آورده اند.

در حال حاضر، نبرد میان نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان طالب در مناطق جنوبیِ شهر لشکرگاه، بشران، بولان، سرک چاه انجیر، کمربند باباجی و کنار دریای هلمند جریان دارد.

بیش از بیست‌روز است که شماری از باشندگان محل زیرنام خیزش‌های مردمی در ولسوالی بهسود ولایت میدان‌وردک دراعتراض به افزایش آدم‌ربایی، مسیر شاهراه کابل – بامیان را به روی ترافیک مسدود کرده اند.

به گفته آنان از سرنوشت ۱۳ مسافری که چند هفته قبل در ولسوالی جلریز ولایت میدان‌وردک، توسط طالبان ربوده‌شده بودند، هنوز خبری در دست نیست.

مسیر شاهراه کابل – بامیان، از طریق ولایت میدان‌وردک در طی بیش از دو ماه اخیر به شدت ناامن شده و طالبان مسلح همواره مسافرین را در این مسیر آزارواذیت می‌کنند و حتی به گروگان می‌گیرند.

مسدودبودن شاهراه نمبر دو

بیش از بیست روزاست که مسیر کابل – بامیان از طریق دره میدان وردک به روی ترافیک مسدود است. این مسیر را برخی از باشندگان محل در اعتراض به افزایش ناامنی و گروگان‌گیری مسافرین توسط طالبان، مسدود کرده اند.

شماری ازمسافرین کابل – بامیان می‌گویند که مسدود شدن این مسیر، سبب افزایش قیمت‌ها و دو برابرشدن کرایه رفت‌وبرگشت به کابل از طریق دره غوربند شده است.

ازسویی هم شماری از باشندگان ولسوالی‌های حصه اول و دوم بهسود با اظهار نگرانی از افزایش آدم‌ربایی و بلندرفتن قیمت‌های مواد غذایی خواستار تأمین امنیت این مسیراند.

قوماندان علی‌پور یکی از قوماندانان جهادی اسبق با شماری از مردم محل مسیر کابل – بامیان را درساحه کوتل اونی و بازار سیاه خاک ولایت میدان وردک مسدود کرده اند.

علی‌پور می‌گوید "ما مجبور شدیم مسیر راه را به روی ترافیک مسدود کنیم. ما با دولت همکاری می‌کنیم تا این مسیر امن شود و دولت باید اقدامات جدی را جهت رهایی ۱۳ مسافر و بهبود امنیت راه روی دست گیرد".

این قوماندانان پیشین جهادی می‌افزاید که در طی چند سال اخیر به دلیل حضور مخالفین مسلح در مسیر دره میدان‌وردک بیش از ۱۴۰ مسافر از سوی طالبان سربریده شده و به قتل رسیده است.

مقامات اداره محلی ولایت میدان وردک نیز با تأیید این که بیش از ۲۰ روز است مسیر شاهراه نمبر دو ( کابل- بامیان) از سوی مردم محل در ساحه کوتل اونی مسدود شده است.

عبدالرحمان منگل سخنگوی والی میدان‌وردک به صدای امریکا می‌گوید "اداره محلی میدان‌وردک از طریق متنفذین، اعضای شورای ولایتی میدان وردک، بزرگان و نمایندگان مردم در شورای ملی در تلاش بازگشایی این مسیر هستند و همچنان امنیت این مسیر را تأمین کنیم".

آقای منگل می‌افزاید که به خاطر حل این مشکل کمیسیونی تحت نام حل منازعات ایجاد شده است تا هر چه زودتر این مسیر بازگشایی شود.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG